انتقاد یک سازمان حقوق بشری از پیام بلینکن به مناسبت ماه مبارک رمضان

به دنبال پیام « آنتونی بلینکن » وزیر خارجه آمریکا به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در اقصی نقاط جهان، یک سازمان حقوق بشری  روز سه شنبه واکنش نشان داد.

 سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به پیام آنتونی بلنیکن، وزیر خارجه آمریکا در این زمینه و در توییتی نوشت: « یادآوری؛ از زمان آغازجنگ علیه تروریسم جهانی  از سوی ایالات متحده  و از سال 2001 ، تاکنون 59 میلیون نفر که بیشتر آنها مسلمان هستند، آواره شده‌اند.»

نتایج یک تحقیق در آمریکا نیز نشان داد جنگ‌هایی که آمریکا از قریب دو دهه پیش به بهانه مبارزه با تروریسم آغاز کرده، هزینه‌های مالی و جانی هنگفتی هم برای آمریکا و هم برای کشورها هدف، به بار آورده است. 

بر اساس این مطالعه که در قالب پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه «براون» انجام گرفت، در جریان این جنگ‌ها دستکم ۸۰۱,۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند، که حدود نیمی از آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. این جنگ‌ها همچنین ۶.۴ تریلیون دلار هزینه بر جای گذاشته‌ است.

در این پروژه آمده است که بیش از ۲۱ میلیون نفر در سراسر خاورمیانه به واسطه این جنگ‌ها، از خانه‌های خود آواره شده‌اند. محققان این پروژه نوشتند که «جنگ علیه تروریسم» که از چهار کشور افغانستان، عراق، سوریه و پاکستان شروع شده بود، اکنون به ۸۰ کشور بسط یافته و به یک «جنگ جهانی» بدل شده است. در این مطالعه هشدار داده شد که هرچه این جنگ بیشتر ادامه یابد، هزینه‌های مالی و جانی آن نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی و پس از حملات یازده سپتامبر به برج‌های مرکز تجارت جهانی نیویورک، به بهانه مقابله با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی، ابتدا به افغانستان و دو سال بعد به عراق حمله کرد. «جورج بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا پس از این دو حمله، مدعی شد که آمریکا در نبرد با تروریسم پیروز شده و «مأموریت انجام شده است.» با این وجود، با گذشت ۱۸ سال، آمریکا همچنان هم در عراق و هم در افغانستان حضور نظامی دارد و چشم‌اندازی هم برای پایان این جنگ‌ها وجود ندارد.