توافق تسلیحاتی ۱.۶۵میلیاردی بین رژیم صهیونیستی و یونان

 شبکه عبری «کان» از انعقاد یک قرارداد تسلیحاتی بین رژیم صهیونیستی و یونان به مدت ۲۰ سال و به ارزش ۱.۶۵ میلیارد دلار خبر داد.

در این گزارش آمده:  «با امضای این قرارداد نظامی‌، شرکت نظامی «ال‌ بیت سیستمز» رژیم صهیونیستی یک مرکز آموزشی برای نیروهای هوایی یونان راه اندازی خواهد کرد. این شرکت صهیونیست همچنین علاوه بر تامین هواپیماهای جدید آموزشی ام-۳۴۶‌ برای یونان، به مدت بیست سال خدمات دهی و حفاظت از ناوگان آموزشی نیروی هوایی یونان را بر عهده خواهد گرفت.».

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد در میان تنش‌های مداوم در اطراف مدیترانه شرقی، اسرائیل و یونان روز جمعه بزرگترین توافق دفاعی خود را امضا کردند.

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در واکنش به امضای این قرداد گفت: «این توافق‌نامه همکاری عالی در صنعت دفاعی اسرائیل و روابط قوی بین موسسات دفاعی یونان و اسرائیل است.»

گانتس افزود: «من از «نیکوس پاناگیوتوپولوس»، وزیر دفاع یونان، بخاطر پیشبرد این توافق که در آخرین نشست سه جانبه در قبرس در خصوص آن گفتگو کردیم، تشکر می‌کنم. من مطمئن هستم که این برنامه توانایی‌ها را ارتقا داده و اقتصاد اسرائیل و یونان را تقویت می‌کند و همکاری بین ما در سطح دفاعی، اقتصادی و سیاسی عمیق‌تر خواهد شد.»

«بژالل ماچلیس» رئیس و مدیر عامل شرکت «البیت سیستم» نیز درباره امضای این توافق‌نامه گفت: ما مفتخریم که این قرارداد را امضا کرده‌ایم تا چنین توانایی مهمی را در اختیار نیروی هوایی یونان قرار دهیم. اعطای قرارداد نشان دهنده موقعیت پیشروی ما در زمینه آموزش، ارائه دانش فنی آزمایش شده و فن‌آوری‌های اثبات شده است که ضمن کاهش هزینه‌ها، آمادگی ما را بهبود می‌بخشد.

چندی پیش اختلافات بین یونان و ترکیه از سر گرفته شد و حتی «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه، پس از دیدار با «نیکوس دندیاس» همتای یونانی‌اش در نشست مطبوعاتی مشترک درگیری لفظی پیدا کردند و دو وزیر یکدیگر را متهم کردند.

یونان علاوه بر حمایت از «خلیفه حفتر»، رهبر مخالفان دولت وفاق ملی لیبی، با دولت موقت وفاق ملی لیبی نیز روابطی برقرار کرده و گفته می‌شود که مهمترین عامل بیرون نگه داشتن ترکیه از «مجمع تولیدکنندگان گاز شرق مدیترانه»، یونان بوده است.

چندی پیش روزنامه «لوگران سوار» فرانسه در گزارشی اعلام کرد در جریان اعمال سیاست‌های ریاضتی به آتن، یونانی جدید در حال شکل گیری است. این سیاست ریاضتی از سوی گروه سه جانبه و در راس آن اتحادیه اروپا (و نهاد‌های مالی بین المللی) به یونانی‌ها تحمیل شد. سیاست‌های ریاضتی تحمیل شده که بسیار بیرحمانه بودند، به فروپاشی اقتصادی یونان منجر شد و میلیون‌ها نفر را با فقر، بیکاری، یاس و سرخوردگی دست به گریبان کرد. به همین دلیل «الکسی سیپراس»، نخست وزیر یونان، از زمان کسب قدرت در یونان، کشور را به سوی رژیم صهیونیستی سوق داده است.

وی برای جستجوی ذخایر گازی جدید در مدیترانه و همچنین برای شرکت در رزمایش‌های نظامی مشترک در کنار صهیونیست ها وارد عمل شد در حالی که این رژیم به بهره برداری از مشکلات اقتصادی یونان می‌اندیشد، دولت این کشور بدون بررسی پیامد‌های احتمالی سوء، همراهی با  تل آویو را که در منطقه منفور بوده و به دلیل اشغالگری‌های نظامی و نقض حقوق بشر در بعد بین المللی محکوم شده است، را آغاز کرد.