واکنش مک‌مستر به عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از افغانستان

 اچ‌آر مک‌مستر ، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا ، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت عقب‌نشینی نظامی این کشور از افغانستان یک اشتباه راهبردی بزرگ خواهد بود.

او درباره اینکه نظرش در خصوص طرح دولت واشنگتن برای عقب‌نشینی از افغانستان چیست، گفت: «به نظرم این یک فاجعه دیگر است. به نظرم ما دچار نوعی توهم در رابطه با واقعیت میدانی موجود شده‌ایم. زمانی که ما جنگ را شروع می‌کنیم تلاش می‌کنیم نتیجه دلخواه خود را رقم بزنیم. ما در رابطه با طالبان دچار نوعی توهم شده‌ایم. 

مشاور رئیس‌جمهور پیشین آمریکا افزود: توهمی که وجود دارد این است که اگر ما به جنگ پایان دهیم جنگ خاتمه پیدا می‌کند. تصور ما این است زمانی که آمریکایی‌ها در افغانستان نباشند طالبان می‌گوید که جنگ را خاتمه بدهیم.

مک‌مستر اضافه کرد: به نظرم عقب‌نشینی از افغانستان می‌تواند یک اشتباه راهبردی باشد. ما شاهد عقب‌نشینی پس از عقب‌نشینی در زمان آتش‌بس در برابر طالبان بودیم. 

او در ادامه انتقادات خود از این تصمیم گفت: اگر حمایت خود را از عملیات نیرو‌های افغانستانی کاهش دهیم یا قطع کنیم، این موضوع سبب می‌شود جنگ گسترش پیدا کند و شاهد خشونت‌های بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ باشیم. آن جنگی ویرانگر بود و سبب بحران آوارگان در سطح وسیعی شد. این موضوع همچنین سبب بی ثباتی در پاکستان هم شد. همان طور که می‌دانید این کشور سلاح اتمی دارد. به نظرم خطرات زیادی وجود دارد. ما باید درباره جنگ به روشی صحیح و منطقی صحبت کنیم.

پیش از این خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از جو بایدن درخواست کرد از روز یازدهم سپتامبر به عنوان تاریخی نمادین برای خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان استفاده نکند. ترامپ استدلال کرده است که این خروج باید زودتر از موعد مذکور انجام شود و اینکه این تاریخ برای آمریکا روزی تلخ به شمار می‌رود.

بایدن پیشتر از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تا یازده سپتامبر سال جاری میلادی خبر داده بود. این تصمیم با مشورت همپیمانان آمریکا در سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اتخاذ شد. قرار است همزمان با خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، کشور‌های عضو ناتو نیز نظامیان خود را از این کشور خارج کنند.

شایان ذکر است، این تصمیم آمریکا همزمان با تلاش این کشور برای نفوذ در منطقه شرق آسیا و تمرکز بر چین صورت می‌گیرد.