روسیه: تحریم آمریکا را به‌شکل مشابه پاسخ می‌دهیم

 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) درباره هرگونه  تحریم جدید  آمریکا علیه این کشور هشدار داد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین تاکید کرد هر تحریم یا محدودیت جدیدی که توسط دولت ایالات متحده بر این کشور اعمال شود، با واکنش متقابل و مشابه مسکو مواجه خواهد شود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این باره توضیح داد: «ما طرفی نیستیم که این تبادل تحریم‌ها علیه یکدیگر را شروع کرد. شما می‌دانید این تاکتیک مورد علاقه آمریکاست. ما با آن موافق بوده و آن را قبول نداریم».

سخنگوی کرملین افزود: «اما اصل عمل متقابل، همیشه برای ما ثابت است. هر زمان که آمریکا دور جدیدی از تحریم‌های ضد روسی را اعمال کند، مسکو نیز مقابله به‌مثل خواهد کرد».

شامگاه شنبه بود که وبگاه «بلومبرگ» به نقل از منابع مطلع گزارش داد، اگر روسیه دست از آنچه که «فعالیت‌های شرورانه» ادعا می‌کنند برندارد، کاخ سفید نیز تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه این کشور را گسترش می‌دهد. 

پسکوف در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود درباره تلاش عده‌ای برای کودتا در بلاروس صحبت کرده، گفت: «متهمان به طرح کودتا در بلاروس درباره برنامه‌های خاص و مخرب گفتگو داشتند».

وی درباره تنش‌های اخیر بین روسیه و جمهوری چک نیز تصریح کرد: «اخراج دیپلمات های روس توسط جمهوری چک، رفتاری تحریک‌آمیز و غیر دوستانه است».

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای ضمن اشاره به اخراج دیپلمات‌های خود از واشنگتن، گفت اشتغال اتباع روس در سفارتخانه آمریکا در مسکو به‌نوعی «کاری اجباری» محسوب می‌شد که از این به بعد، ایالات متحده از این فرصت بی‌بهره خواهد ماند.

بر این اساس، مسکو همچنین درباره پاسخ به اخراج دیپلمات‌هایش از جمهوری چک نیز گفت که سفارتخانه این کشور در روسیه دیگر نمی‌تواند اتباع روس را استخدام کند.

جمهوری چک روز شنبه به ۱۸ دیپلمات روس دستور داد تا طی هجده ساعت خاک این کشور را ترک کند. پراگ مدعی شده که این دیپلمات‌ها عناصر سرویس ویژه روسیه هستند.