تدابیر امنیتی شدید در آمریکا در آستانه صدور حکم قاتل جورج فلوید

با وارد شدن روند محاکمه «درک شووین» مامور پلیس مینیاپولیس که با بستن راه نفس « جورج فلوید » شهروند سیاه‌پوست آمریکایی او را به قتل رساند، به مراحل نهایی خود و احتمال صدور حکم در هفته جاری، این شهر به حالت آماده‌باش درآمده و در سایر شهرها تدابیر امنیتی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در صورتی که شووین به قتل درجه دو در این پرونده محکوم شود، حداکثر ۴۰ سال زندان در انتظار اوست. او که ادعای بی‌گناهی کرده، متهم به زانو زدن روی گردن فلوید ۴۶ ساله به مدت نه دقیقه در حالی است که او می‌گفته نمی‌تواند نفس بکشد.

«جیکوب فری» شهردار مینیاپولیس هفته گذشته گفت که حدود دو هزار عضو گارد ملی به همراه ۱۱۰۰ مامور پلیس در حالت آماده‌باش برای پاسخ به هر شورش احتمالی هستند.

در لس آنجلس هم «استِیسی اسپل» سخنگوی پلیس از برنامه‌ها برای افزایش تعداد ماموران پلیس و همچنین تلاش‌ها برای مهار اعتراضات احتمالی خبر داد.

در سان فرانسیسکو هم قرار است نیروهای بیشتری مستقر شوند، در حالی که اداره پلیس آتلانتا متعهد شد که اقدامات خود را با پلیس محلی، ایالتی و فدرال هماهنگ کند و همچنین گفت که به نیروهایش دستور داده به سرعت در پاسخ به ناآرامی احتمالی وارد عمل شوند.

«بیل دی بلازیو» شهردار نیویورک هم ضمن اعلام آمادگی گفت: ما به طور مداوم و روزانه در حال رایزنی هستیم و مشخص است که بسته به این که حکم چه باشد و چطور بیان شود، اتفاقات زیادی رخ خواهد داد.

اداره پلیس فیلادلفیا هم اعلام کرد که آمادگی مقابله با ناآرامی را با افزودن بر تعداد نیروها برای تامین امنیت و گشت‌زنی در اماکن استراتژیک دارد.

سخنگوی اداره پلیس واشنگتن نیز گفت که ماموران از امروز (دوشنبه) در شیفت‌های ۱۲ ساعته به طور کامل فعال خواهند بود.

این آمادگی‌ها در حالی است که هفته گذشته در پی قتل «دانته رایت» جوان ۲۰ ساله به دست مامور پلیس بروکلین سنتر در نزدیکی مینیاپولیس، محل قتل فلوید، اعتراضات گسترده برپا شد.

فلوید یک آمریکایی آفریقایی‌تبار بود که روز ۲۵ مه ۲۰۲۰ (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹) حین دستگیری در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دلیل آنکه افسر پلیس زانویش را روی گردن او فشار داد جان باخت. انتشار فیلمی از لحظه مرگ او خشم مردم آمریکا و سراسر دنیا را به همراه داشت و به اعتراضات سراسری منجر شد.

نگرانی پلیس آمریکا از اعتراضات در حالی است که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط نیویورک تایمز از پایگاه‌های داده‌های مربوط به خشونت با اسلحه، رسانه‌های خبری و اطلاعیه‌های پلیس نشان داده از زمانی که جلسات شهادت در خصوص این پرونده از ۲۹ ماه مارس (نهم فروردین) آغاز شد، دستکم ۶۴ نفر در سراسر این کشور به دست پلیس کشته شده‌اند که سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها بیش از نیمی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند. تا روز شنبه، به طور میانگین در هر روز بیش از سه نفر توسط پلیس آمریکا به قتل رسیده‌اند.