انتقاد چامسکی از عملکرد ۱۰۰ روز نخست بایدن

 «نوام چامسکی »، نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با شبکه خبری "ام اس ان بی سی" در پاسخ به سؤال مجری درباره برداشتش از عملکرد جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا در آستانه رسیدن به ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری اش گفت: عملکرد بایدن در سیاست داخلی به ویژه با توجه به ماهیت مخالفان، کاملاً معقول و منطقی است، اما در زمینه سیاست خارجی عملکرد وی بسیار خطرناک، ناکافی و غیررضایت بخش است.

نوام چامسکی در پاسخ به اینکه چرا حزب جمهوریخواه مدرن را خطرناکترین سازمان در تاریخ بشر دانسته است گفت: فقط یک سازمان در تاریخ بشر وجود دارد که خود را وقف تضمین این کرده است که بقای جامعه سازمان یافته انسانی غیرممکن باشد. برنامه آن‌ها از سال ۲۰۰۹ دقیقاً همین است. قبل از آن یعنی زمانی که مک کین در انتخابات شرکت کرد، برنامه تغییرات آب و هوایی محدود و میانه رویی وجود داشت.

نظریه پرداز آمریکایی در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای به جو بایدن برای مقابله با تغییرات آب و هوایی دارد گفت: توصیه من برداشتن گام‌های مستقیم برای شروع از بین بردن سوخت‌های فسیلی با سرعتی است که موجب از بین بردن کامل این سوخت تا اواسط قرن شود. هدف این است، و همچنین عملیاتی کردن طرح‌های دیگری که اکنون مجالی برای پرداختن به آن‌ها نیست، موجب تسریع این حرکت خواهد شد.

چامسکی در پاسخ به اینکه آیا اجلاس آتی بایدن برای جلب موافقت دیگر سران جهان درباره کاهش انتشار دی اکسید کربن کافی است و اینکه چه تلاش‌های دیگری باید انجام دهد، گفت: اینکه بگوییم این نشست برای جلب موافقت و همراهی دیگران است، کمی گمراه کننده و نادرست است. ما باید خودمان همراهی کنیم و به دیگران ملحق شویم. آمریکا در سال‌های گذشته منزوی بوده و به تنهایی در مسیر خود حرکت کرده است؛ بنابراین ما باید به دیگران ملحق شویم و دوباره با آن‌ها همراهی کنیم.