طالبان برای منزوی شدن اشرف غنی تلاش می‌کند

«طارق فرهادی» کارشناس روابط بین‌الملل درباره دلیل عدم پذیرش طالبان برای حضور در نشست استانبول گفت که آن‌ها از این طریق تلاش دارد تا دولت را تضعیف کرده و سپس برای حضور در مذاکرات، شرط استعفای رئیس جمهور را مطرح کنند.

فرهادی گفت: طالبان زمانی به مذاکره حاضر می‌شوند که نیروهای خارجی نباشند و حکومت تضعیف شده باشد؛ آن‌ زمان می‌گویند ما در نشست سراسری بشرطی شرکت می‌کنیم که رئیس جمهور استعفا بدهد.

«باقر محسنی» دیگر کارشناس افغان نیز درباره حاضر نشدن طالبان برای شرکت در نشست استانبول به «سلام وطندار» گفت: مذاکرات پنهان و چانه‌زنی‌های این گروه تا زمانیکه اشرف غنی وادار به استعفا شود، ادامه خواهد داشت.

گفتنی است که نشست صلح افغانستان در استانبول قرار بود در تاریخ 4 اردیبهشت برگزار شود اما در پی مخالفت طالبان برگزاری این اجلاس به بعد از ماه رمضان موکول شد و تاکنون رایزنی‌های نمایندگان سازمان ملل، آمریکا، قطر و ترکیه برای ترغیب طالبان به حضور در نشست استانبول بی‌نتیجه بوده است.

با این حال منابع می‌گویند که طالبان به عنوان پیش‌شرط برای شرکت در این اجلاس خواستار آزادی 7 هزار زندانی و نیز خارج شدن سران این گروه از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل شده است.

پیش از این نیز «شیرمحمدعباس استانکزی» معاون دفتر سیاسی طالبان گفته بود که دولت کنونی افغانستان تنها مانع برابر صلح است و تاکید کرد که اگر اشرف غنی بگوید که استعفا می‌دهد، این گروه نیز برای مذاکره با دولت جدید آماده است.