موضع مسالمت آمیز اردوغان در قبال رئیس جمهور آمریکا

در حالی که رئیس جمهور آمریکا شنبه شب نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت، رئیس جمهور ترکیه در مقابل موضع مسالمت آمیزی اختیار کرد.

به گزارش منابع خبری، « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه حین دیدار با سر اسقف ارامنه در این کشور گفت: «‌نمی توانیم اجازه دهیم که فرهنگ قرن‌ها زندگی شهروندان ترکیه با ارامنه فراموش شود».

از سویی دیگر، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اقدام «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در دوران امپراطوری عثمانی را کاملا رد کرد.

وی در این زمینه گفت: «کلمات قادر به تغییر یا بازنویسی تاریخ نیستند و ما به طور کامل این گفته صرفا عوامفریبانه را رد می‌کنیم».

این در حالی است که یک مقام وزارت امور خارجه ارمنستان اخیرا گفت که هیچ مذاکره‌ای بین مقام‌های ارمنستان و ترکیه در زمینه برقراری روابط دیپلماتیک وصورت نگرفته است.

«مارتا عیوضیان» مشاور وزیر خارجه ارمنستان در یک نشست مطبوعاتی گفت در حال حاضر هیچ مذاکره ای انجام نشده و هیچ مذاکره‌ای نیز برنامه‌ریزی نشده است. وی تاکید کرد که به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در امپراتوری عثمانی همچنان در اولویت سیاست خارجی ایروان است. این مقام ارمنستانی افزود: «هیچ  تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است».

ترکیه، رسما جمهوری ارمنستان را در ۲۴ دسامبر ۱۹۹۱ به رسمیت شناخت، اما هنوز از برقراری روابط دیپلماتیک با این کشور خودداری می‌کند. تنش در روابط این دو کشور در نبرد اخیر بین باکو و ایروان و حمایت علتی ترکیه از جمهوری آذربایجان شدت گرفت.

ترکیه اخیرا در گامی قابل توجه تلاش در کودتا در ارمنستان را محکوم کرد. «مولود چاووش اوغلو» در جریان نشست خبری با همتای مجارستانی در بوداپست گفت: «هر زمان کودتایی  شود، ما آن را محکوم می‌کنیم. ما این تلاش (برای کودتا در ارمنستان) را قاطعانه محکوم می‌کنیم».

چاووش اوغلو افزود: «ثبات در ارمنستان برای اجرای توافق آتش بس در قره باغ، از اهمیت حیاتی برخوردار است و به همین دلیل، ترکیه از نزدیک تحولات را در ایروان دنبال می‌کند».

واکنش ترکیه به تحولات این کشور همسایه بعد از آن مطرح شد که سران ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان خواستار استعفای نیکول پاشینیان از نخست‌وزیر شدند.