دستور زلنسکی به رئیس دفتر خود برای ترتیب دیدار با پوتین

« ولادیمیر زلنسکی » رئیس‌جمهور اوکراین امروز (دوشنبه) گفت رئیس دفترش را مامور کرده نشستی را میان او و « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه ترتیب دهد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم شرایط به سمت چنین جلسه‌ای می‌رود. در واقع من پیشنهاد دادم که در دونباس دیدار کنیم. رئیس‌جمهور (پوتین) آمادگی خود را اعلام کرد و پیشنهاد داد در مسکو دیدار کنیم.»

زلنسکی افزود: من «آندره یرماک» رئیس دفتر خود را موظف کردم در تماس با دولت رئیس‌جمهور پوتین، به درک متقابل و توافق بر سر تاریخ و مکان این نشست برسد.

رئیس‌جمهور اوکراین در جمع خبرنگاران افزود آنچه که اهمیت دارد برگزاری نشست است و مکان برگزاری آن فقط جزئیات است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هم در این خصوص به خبرگزاری تاس گفت جزئیات نشست احتمالی نامشخص است.

پیشتر رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به اعلام آمادگی همتای اوکراینی خود برای دیدار و گفت‌وگو با وی، اعلام کرد هر زمان که برای زلنسکی مناسب باشد آماده است تا با او در مسکو درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کند.

در میانه تنش‌های مسکو و کی‌یف، رئیس‌جمهور اوکراین از همتای روس خود خواسته بود با یکدیگر در هر نقطه‌ای از منطقه درگیری دونباس در شرق اوکراین دیدار کنند.

در جدیدترین تحولات در خصوص مسئله اوکراین و در ادامه روند کاهش تنش در مناطق مرزی شرق این کشور، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که بازگشت نیروهای این کشور از پایگاه‌های دائمی در شبه‌جزیره کریمه آغاز شده است. (جزئیات بیشتر)

زلنسکی در واکنش به این تصمیم در پیامی توئیتری نوشت: «اوکراین همواره هوشیار است، با این حال از هر گامی به سوی کاهش حضور نظامی و کاهش تنش در منطقه دونباس استقبال می‌کند. اوکراین به دنبال صلح است».

اوکراینی‌ها در هفته‌های گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی بودند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.