جاسوس اوکراینی به 10 سال زندان محکوم شد

سرویس امنیت فدرال روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند اوکراینی به دلیل انجام فعالیت‌های جاسوسی در این کشور به 10 سال زندان محکوم شد.

این جاسوس که نامش «ای‌وی مارشنکو» اعلام شده تلاش داشت قطعاتی از سامانه دفاع موشکی اس-300 را که کلیسترون نامیده می‌شود به قیمت 163 هزار دلار خریداری کند.

کلیسترون می‌تواند فرکانس‌های رادیویی را از فرکانس‌های فوق‌العاده بالا به محدوده مایکرویوو تقویت کند و یکی از کاربردهای آن در سامانه‌های دفاع موشکی بوده که می‌تواند هواپیماها و موشک‌های دشمن را ردیابی کند.

هنوز مشخص نیست قطعاتی که مارشنکو تلاش داشته بدست بیاورد در نسل جدید سامانه‌های دفاع موشکی اس-300 نظیر سامانه اس-300V که توسط روسیه استفاده می‌شود کاربرد داشته یا آنکه در سامانه‌های اس-300 قدیمی که اوکراین هنوز از آن استفاده می‌کند کاربرد دارد.

سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه خود اعلام کرد: «ما شواهد جامعی بدست آوردیم که ارتباط مارشنکو با سرویس اطلاعاتی اوکراین را ثابت می‌کند و اقدام وی با هدف ضربه زدن به امنیت ملی روسیه بوده است».

هنوز مشخص نیست که سرویس اطلاعاتی اوکراین چگونه می‌خواست از این قطعات استفاده بکند. مارشنکو قصد قاچاق این قطعات به اوکراین را از طریق یک شرکت در مقدونیه داشت. چیزی که مشخص شده این است پولی که سرویس اطلاعاتی اوکراین به مارشنکو برای خرید این قطعات محرمانه پرداخت کرده، توسط مقامات روسیه ضبط شده است.

مارشنکو نخستین جاسوسی نیست که سرویس امنیتی روسیه از زمان وخیم شدن روابط میان مسکو و کی‌یف پس از رویدادهای سال 2014 در اوکراین بازداشت می‌کند.

مقامات روسیه 16 آوریل گذشته نیز «الکساندر سوسونیوک» کنسول اوکراین در سنت‌پترزبورگ را به اتهام تلاش برای دستیابی به اطلاعات محرمانه درباره سرویس امنیت فدرال روسیه بازداشت کرد.

مسکو اعلام کرد که اقدام سوسونیوک با وضعیت وی به عنوان یک دیپلمات سازگار نبوده و دستور اخراج وی از روسیه را صادر کرد.

از سوی دیگر، در تداوم تنش بین اوکراین با روسیه، وزارت خارجه روسیه دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران به اطلاع اوکراین رساند که یکی از دیپلمات‌های اوکراینی مستقر در روسیه عنصرنامطلوب شناخته شده است.

وزارت خارجه روسیه به اطلاع سفارت اوکراین رسانده که یکی از اعضای این سفارتخانه عنصر نامطلوب است و تا قبل از یکم ماه مه باید خاک روسیه را ترک کند. این اقدام روسیه واکنشی به تصمیم مشابه اوکراین در روزهای گذشته است.

در بیانیه دستگاه دیپلماسی روسیه آمده است: «از این دیپلمات اوکراینی خواسته شده  تا ۳۰ آوریل روسیه را ترک کند».

این وزارتخانه افزوده که به کی‌یف هشدار داده شده است که در صورت ادامه اقدام‌های خصمانه علیه کارمندان و ماموریت های دیپلماتیک و کنسولی روسیه در اوکراین، مسکو اقدامات بعدی انجام خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه چندی قبل اعلام کرد مسکو حق اخراج یک دیپلمات اوکراینی را در واکنش به اقدام اخیر کی‌یف در عنصر نامطلوب خواندن یکی از کارکنان سفارت روسیه محفوظ می‌دارد.

اوکراینی‌ها در روزهای گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

این در حالی است کی‌یف چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک دریافت کرده و مشغول انباشت آنها در نزدیکی مرز روسیه است. آخرین اخبار از کاهش تنش در مرزهای روسیه با اوکراین حکایت دارد.