با خروج از افغانستان حمایت هوایی از نیروهای افغان متوقف می‌شود

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) اظهارداشت که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ادامه کمک‌ها به نیروهای افغان فقط محدود به مسایل مالی خواهد شد.

وی افزود که در پی ترک افغانستان حمایت‌های عملیاتی از نیروهای افغان از جمله پیشتیبانی‌های اطلاعاتی و فنی برای انجام حملات هوایی متقوف خواهد شد.

کربی با نقل قول از ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان گفت: نیروهای امنیتی و دفاعی افغان باید برای به عهده گرفتن مسئولیت دفاع از مردم و کشور خود آماده باشند.

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد: «حمایت ما از نیروهای افغان عمدتاً مبتنی بر مسایل مالی خواهد شد، اما در حال بررسی هستیم که چگونه می‌توانیم بطور مسئولانه از بخشی از نیازهای قراردادی آن‌ها برای چیزهایی مانند تعمیر و نگهداری بخش هوانوردی آن‌ها حمایت کنیم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اوایل هفته جاری ژنرال «کنت فرانک مکنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که ارتش افغانستان پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور اگر حمایت نشود، فرو می‌پاشد.

ژنرال مکنزی همچنین در مورد توانایی «افغان‌ها» برای دفاع از خودشان و همچنان توانایی افغانستان در حفظ و پرواز هواپیماها بدون کمک مالی و حمایت آمریکا ابراز نگرانی کرده بود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان می‌گویند که آمریکا به دنبال صلح در افغانستان نیست و از راه دور درگیری‌ها در این کشور را مدیریت خواهد کرد.