خروج نیروهای آمریکایی از یک پایگاه در جنوب افغانستان

نیروهای آمریکایی مستقر در جنوب افغانستان کمپ آنتونیک را روز یک‌شنبه، دوازدهم اردیبهشت به تیپ 215 اردوی ملی میوند تحویل دادند.

مراسم تحویل این کمپ در قرارگاه تیپ 215 اردوی میوند در ولایت هلمند برگزار شده بود.

قرارگاه تیپ 215 اعلام کرد که «کمپ آنتونیک» با حفظ این نام به‌عنوان قرارگاه نیروهای خاص افغان استفاده می‌شود.

روند خروج نیروهای خارجی به صورت رسمی از افغانستان در اول می کلید خورده است.

محمدیاسین ضیا، رییس ستاد ارتش و سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان روز شنبه، یازدهم اردیبهشت در یک نشست خبری اعلام کرد که کار روی مسایل لجستیک خروج نیروهای خارجی جریان دارد و پس از اتمام آن، پایگاه‌های آن‌ها به نیروهای افغان تحویل داده می‌شود.

براساس جدول‌بندی خروج نیروهای آمریکا و ناتو که قبلاً اعلام شده، روند خروج نیروهای خارجی آغاز شده است. رسانه‌ها روز گذشته گزارش دادند که این روند کلید خورده است و ۱۰۰ تن از نیروهای آمریکایی به کشورشان برگشته‌اند.

آمریکا برخی از تمهیدات از جمله استقرار بمب‌‌افگن‌های بی-۵۲ (B-۵۲) در منطقه و استقرار موشک‌ها در افغانستان را برای خروج مصون نیروهایش روی دست گرفته است. این کشور صدها نیروهای ویژه را نیز به افغانستان اعزام کرده است.

طالبان اعلام کردند که تأخیر خروج نیروهای خارجی، سرپیچی از توافق‌نامه دوحه است و این گروه برای نشان دادن واکنش به آن منتظر تصمیم رهبری خود است. همچنین طالبان تأکید کرده‌اند که تأخیر در خروج نیروهای خارجی، راه هر گونه «اقدام مناسب» را باز گذاشته است. در توافق‌نامه دوحه زمان خروج کامل نیروهای خارجی اول می تعیین شده است.