گفت‌و‌گوهای غیر مستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی

نمایندگان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی امروز (سه شنبه) گفت و‌گوهای غیر مستقیم خود را در منطقه مرزی با سرزمین اشغالی از سر گرفتند.

به نوشته وبگاه عرب ۴۸،  این گفت و‌گوها در مقر سازمان ملل در منطقه مرزی «رأس ناقوره» صورت می‌گیرد و نمایندگان سازمان ملل و آمریکا واسطه این گفت‌ و‌گوها هستند و لبنان تلاش دارد تا با حل مناقشه مرزی خود با رژیم صهیونیستی به منابع نفتی و گازی موجود در دریای مدیترانه دست یابد.

این‌گفت‌وگوها که از زمان دولت دونالد ترامپ آغاز شده بود، برای اولین بار است که پس از توقف شش ماه از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» در آمریکا انجام می‌گیرد.

«جان دیروشر» فرستاده دولت آمریکا روز گذشته (دوشنبه) برای پیشبرد این گفت‌و‌گوها وارد بیروت شد. آمریکا بیش از ده سال است که به دنبال مذاکره میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی است، اما سال گذشته با اعلام چراغ سبز از سوی هر دو طرف، گفت و‌گوها در ماه اکتبر آغاز شد و پس از یک هفته متوقف شد.

لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت ۸۶۰ کیلومتر مربع از خط ساحلی دریای مدیترانه اختلاف دارند و هرکدام می‌گویند که این مساحت در داخل منطقه اقتصادی خود قرار دارد.

به گفته رسانه‌های لبنانی در دور پیشین گفت‌و‌گوها، تیم مذاکره کننده که از افسران و کارشناسان ارتش لبنان تشکیل شده بود، نقشه جدیدی را ارائه کردند که طبق آن ۱۴۳۰ کیلومتر مربع دیگر از مساحت خط ساحلی مدیترانه متعلق به لبنان است.

رژیم صهیونیستی با اینکه سال‌هاست از منابع نفتی و گازی دریای مدیترانه استفاده می‌کند که دولت لبنان تاکنون به دلیل مخالفت این رژیم و دولت آمریکا هیچ برداشتی از میادین نفتی و گازی مشترک نداشته است.