نقشه بایدن برای افغانستان؟

« جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا به مناسب تکمیل یکصدمین روز ریاستش در کاخ سفید در گفت‌وگو با رهبران حزب دموکرات با اشاره به روند صلح افغانستان گفت که نقش پاکستان برای پایان دادن به جنگ افغانستان و کار بر روی یک توافق صلح مهم است.

به گزارش «جئو نیوز»، بایدن به «طاهر جاوید» عضو ارشد پاکستانی الاصل حزب دموکرات گفت که اسلام‌آباد در آینده نیز نقش مهمی را در روند صلح افغانستان ایفا خواهد کرد.

این در حالی است که «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز در سفرهای متعدد با مقامات نظامی و سیاسی پاکستان درباره روند صلح افغانستان رایزنی کرده بود.

پس از اعلام جدول زمانی بایدن برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، اشرف غنی در سخنانی با درخواست از پاکستان برای ایفای نقش مثبت در افغانستان گفت: اگر افغانستان ناامن باشد، پاکستان نیز آرام نخواهد بود و اگر آن کشور آسایش افغانستان را بخواهد آنها نیز آسایش خواهند داشت.

وی همچنین تاکید کرد: اکنون انتخاب دوستی و دشمنی در دست شما است، در صورتی که پاکستان دوستی را انتخاب کند، افغانستان آماده است که با افزایش همکاری کشورهای منطقه و جهان، با پاکستان همکاری نماید.

گفتنی است که بایدن از زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش تاکنون بطور رسمی با مقامات پاکستانی تماس نداشته است اما پیش از این پیروزی در انتخابات در یک مناظره درون حزبی گفته بود که آمریکا نیازی به حضور نظامی در افغانستان ندارد و پیشنهاد داده بود که تا پایگاه‌هایی در پاکستان ایجاد شود تا از آنجا با تهدیدات تروریسم در افغانستان مقابله شود.

اخیراً نیز «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان اظهارداشت که اگر توافق سیاسی بین طالبان و دولت و سیاسیون افغان صورت نگیرد احتمال آغاز یک جنگ داخلی دیگر در افغانستان وجود دارد