واکنش سازمان ملل به تخلیه فلسطینیان از قدس شرقی

 طی روز‌های اخیر شهرک‌نشینان صهیونیست در پی رای دادگاه رژیم صهیونیستی می‌بایست با خانواده‌های فلسطینی به توافق می‌رسیدند تا خانه‌های خود در محله شیخ جراح را به اتهام عدم مالکیت خالی کنند و این امر در حقیقت به منزله اذعان به مالکیت شهرک نشینان بر این زمین‌ها بود که فلسطینیان این موضوع را نپذیرفتند.

همزمان با روز قدس نیز نیرو‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی ورودی‌های محله شیخ جراح در قدس اشغالی را به طور کامل مسدود کردند.

مردم فلسطین نیز در همبستگی با اهالی محله شیخ جراح و در اعتراض به اقدامات جنایتکارانه صهیونیست ها، علیه آن‌ها تجمع کردند و شعار حمایت از قدس سر دادند.

این اقدامات رژیم صهیونیستی سبب واکنش سازمان ملل متحد نیز شد و این نهاد ضمن درخواست از رژیم صهیونیستی در جهت توقف فوری تخلیه فلسطینیان از قدس شرقی اعلام کرد که چنین اقداماتی از سوی اسرائیل می‌تواند جنایت جنگی قلمداد شود.

به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، رابرت کولفیل کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در این راستا اظهار کرد: در صورتی که دستور تخلیه برای محله الشیخ جراح صادر و اجرا شود، این موضوع را می‌توان نقض قوانین بین المللی و تعهدات اسرائیل دانست.

وی با ممنوع اعلام کردن انتقال ساکنان غیرنظامی تحت سلطه اشغالگران به سایر اراضی اشغالی به موجب قانون بشردوستانه بین المللی تاکید کرد: این امر می‌تواند به عنوان یک جنایت جنگی شناخته و معرفی شود.

رابرت کولفیل افزود: احکام تخلیه خانه‌های فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی باید فورا متوقف شود.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به درگیری‌های صورت گرفته در منطقه الشیخ جراح تاکید کرد: بیت المقدس شرقی همچنان بخشی از سرزمین فلسطین محسوب می‌شود و از این رو قوانین بشردوستانه بین المللی در مورد آن اعمال خواهد شد.

چندی پیش نیز، پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان و همچنین تخریب منازل آن‌ها را محکوم کرد و آن را غیر قانونی دانست و گفت: افزایش تخریب منازل در سرزمین‌های اشغالی و تحولات رخ داده در محله شیخ جراح سبب ایجاد نگرانی شده است.

در روز جمعه ۷۰ هزار فلسطینی علی رغم تلاش رژیم صهیونیستی برای ممانعت از حضور فلسطینی‌ها در قدس به دلیل اعتراضات مربوط به تصمیم این رژیم برای اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح، نماز جمعه را در مسجد الاقصی به جای آوردند.

درگیری‌ها در قدس اشغالی این روز‌ها در اوج خود بوده است و حتی روز جمعه آخر ماه رمضان که به روز قدس شهرت دارد، این درگیری‌ها و حمله کاهش پیدا نکرد و سبب مجروح شدن بسیاری از فلسطیان که خواستار آزادی بودند، شد.