فضای منفی نشست وزیر خارجه فرانسه با حریری

 منابع آگاه از فضای دیدار «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با « سعد حریری » نخست وزیر مکلف لبنان که روز گذشته در کاخ «صنوبر» انجام شد اعلام کردند که علامت سوال‌هایی درباره نحوه برگزاری این نشست و اینکه چرا لودریان در کاخ «بیت الوسط» (کاخ نخست وزیری) با حریری دیدار نکرد، وجود دارد.

این منابع اعلام کردند که دیدار مذکور اصلاً دوستانه نبود؛ چراکه لودریان حریری را همانند سایر مقامات لبنانی مسئول عدم تشکیل دولت در این کشور دانست.

این درحالی است که لودریان قبل از سفر به بیروت برنامه‌ای برای دیدار با نخست وزیر مکلف لبنان نداشت.

 لو دریان پس از این دیدار بیانیه کوتاهی در آژانس رسمی لبنان منتشر و تصریح کرد: مقامات لبنان به وعده های خود که قبل از رئیس جمهور فرانسه ماکرون داده بودند عمل نکردند.

او گفت که تحریم های اعلام شده برای سیاستمداران لبنانی به معنای آغاز تحریم های سنگین تر خواهد بود.

لودریان با بیان اینکه در بیروت با رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر پیشین لبنان به عنوان مسئول تشکیل دولت ملاقات کرده، اظهار داشت که کشورش از جامعه بین المللی می خواهد تا در راستای برگزاری انتخابات عمومی به موقع در لبنان، اعمال فشار کند.

وزیر خارجه فرانسه در جریان سفر خود به لبنان و دیدار با مقامات این کشور تاکید کرد که مشکل فعلی لبنان 100% داخلی است و هیچ عامل خارجی وجود ندارد که مانع حل بحران‌های این کشور شود و جامعه بین المللی به دنبال تشکیل دولتی در لبنان است که ماموریت نجات این کشور و انجام اصلاحات را آغاز کند.

پیش از این منابع ارشد جریان المستقبل لبنان گزارش دادند، تا زمانی که امور مربوط به روند تشکیل دولت همچنان در حالت تعلیق قرار داشته و روزنه امیدی برای حل این بن‌بست دیده نشود، امکان استعفای سعد حریری وجود دارد.