نگرانی صهیونیست‌ها از پیشرفت توان موشکی یمن

 عبدالباری عطوان ، سردبیر رای الیوم، در یادداشتی در این روزنامه نوشت: بزرگداشت روز جهانی قدس در جمعه آخر ماه مبارک رمضان از سوی مردم محاصره شده و گرسنه یمن همواره متمایز بوده و حال و هوای ملی و روحانی ویژه‌ای دارد. وقتی خیابان‌های صنعا لبریز از میلیون‌ها یمنی می‌شود که از شهر‌های دیگر برای مشارکت در راهپیمایی سالانه میلیونی به آنجا آمده اند و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند، نگرانی اسرائیل قابل توجیه و بجاست.

در این راهپیمایی‌ها پرچم یمن و فلسطین، همچون مسئله این دو کشور، یکدیگر را در آغوش می‌کشند و (یمنی‌ها) درباره دشمنی که حال و آینده امت اسلامی را هدف گرفته است، احساس واحدی دارند.

شعار‌هایی که تظاهرکنندگان یمنی از صمیم قلب سر می‌دهند چه زیباست و چه عبارات بلیغ، صادقانه و قوی دارد: «ملتی که حکمت و ایمان دارد، روز قدس هم نامی از او برجاست»، «به سردمداران سازشکار بگویید.. مسئله ما نابود نمی‌شود»، «هر کدام از کشور‌های عربی که روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کرده اند.. عضو ائتلاف متجاوزانند»، «اسرائیل سرطان است.. آمریکا شیطان است»، «قاتلان فلسطینی ها.. همان قاتلان یمنی‌ها هستند»، «دشمنان ما در یمن عزیز.. همان دشمنان قدس و غزه‌اند»، «به سردمداران سازشکار بگویید.. مسجد الاقصای ما فروشی نیست».

عطوان در ادامه نوشت: نگرانی که از آن سخن می‌گویم بر اساس حدس و گمان نیست بلکه در پژوهشی مطرح شده است که دو روز پیش پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو منتشر کرد و در آن به احتمال حملات موشکی ناگهانی نیرو‌های ائتلاف انصارالله یمن به اهدافی در عمق اسرائیل یا هدف قراردادن کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ یا اقیانوس هند اشاره کرد. در این پژوهش پیش‌بینی شده است این ائتلاف سلاح‌های پیشرفته‌ای را از ایران دریافت خواهد کرد یا خود آن را در غار‌های عزت و سربلندی تولید خواهد کرد.

رزمنده یمنی در شجاعت و سرسختی در میدان جنگ و صبر و تحمل، با دیگران تفاوت دارد و همین امر تفسیر پایداری او در جنگی است که بیش از ۶ سال است ائتلاف کشور‌های عربی خلیج (فارس) به فرماندهی عربستان علیه او به راه انداخته است و نشانگر تغییر قوانین درگیری به نفع او و التماس دشمنانش برای میانجیگری جهت پایان دادن به این جنگ و توقف درگیری و ارائه پیشنهاد‌های مالی، سیاسی و اقتصادی بسیار وسوسه کننده در ازای توقف جنگ است.

مواردی که موجب ترس و وحشت فرماندهان نظامی اسرائیل از پیشرفت برق‌آسای توانمندی‌های نظامی یمن در سال‌های اخیر شده است عبارتند از:

نخست اینکه: سران یمنی برخلاف بسیاری از سران کشور‌های منطقه عربی، عقاید اسلامی محکم و توانمندی بالایی در تصمیم گیری درباره جنگ، به ویژه علیه رژیم اشغالگر اسرائیل دارند. اما تنها همین نیست، مدیریت جنگی و بسیج میلیون‌ها رزمنده نیز پشت این مسئله قرار دارد.

دوم: با تخریب همه زیرساخت‌های یمن، که تعداد آن زیاد هم نبود، به دست هواپیما‌های ائتلاف سعودی-اماراتی، دیگر برای سران یمن جایی برای نگرانی وجود ندارد. علاوه بر این ۲۰ میلیون یمنی توانستند با جنگ همزیستی کنند و بیش از ۶ سال در برابر آن بایستند و دیگر بمباران‌ها آنان را نمی‌ترساند.

سوم: دولت صنعا ذخایر بزرگی از موشک‌های بالستیک نقطه زن و پهپاد دارد و توانمندی بالایی در به کارگیری آن دارد و ما شاهد بودیم که این موشک‌ها و پهپاد‌ها توانستند به ریاض و جده و شاهرگ صنایع نفتی عربستان در بقیق، ظهران، ینبع، خمیس مشیط، جازان و تاسیسات آرامکو برسند.

چهارم: همه طرح‌های فعلی برای ساخت کانالها، خطوط لوله‌های نفتی یا راه آهن برای جلوگیری از صادرات نفت کشور‌های عربی خلیج (فارس) و به ویژه طرح کانال ایلات اسدود برای پرهیز از استفاده از کانال سوئز و تنگه باب المندب در دریای سرخ و تنگه هرمز از تئوری نظامی سیطره انصارالله بر دریانوردی تجاری در آب‌های منطقه و احتمال جلوگیری از آن نشأت می‌گیرد. اما حتی این راه فرار هم امن نخواهد بود، زیرا برد موشک‌های انصارالله تا ینبع هم می‌رسد و می‌تواند تاسیسات نفتی آن را هدف قرار دهد و برد آن ممکن است تا ایلات و خلیج عقبه نیز برسد.

در روز جهانی قدس، امت اسلامی در حمایت از مردم قدس و انقلاب آنان در اماکن مقدس در دفاع از عزت امت عربی و اسلامی و مساجد و کلیسا‌های آن و در رأس آن مسجد الاقصی به پا خواست و اسرائیل برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری‌ها و اشغال اراضی فلسطین، خود را از هر سو در محاصره موشک‌ها دید و مهمتر از آن، سامانه گنبد آهنین، با وجود هزینه کرد ده‌ها میلیارد دلار برای ساخت آن، دیگر نمی‌تواند در برابر موشک‌هایی بایستد که هزینه آن تنها چند هزار دلار بوده است و از منطقه غزه یا جنوب لبنان شلیک می‌شود که شاید به زودی از قار‌های صعده هم شلیک شود.

در انتهای این مطلب آمده است: دهه‌ سیاه امت اسلامی و عربی به پایان خود نزدیک شده است و روز‌های آینده سرشار از غافلگیری‌ها و خبر‌های خوش است. گذر زمان همه چیز را نشان خواهد داد.