دلایل نشان دهنده بازگشت داعش به شمال سوریه

موسسه خاور میانه در آمریکا با ذکر دلایلی نشان داد گروه تروریستی داعش در مناطق شمال شرقی سوریه که تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا و معروف به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) هستند، فعال شده است.

 این پژوهش مدعی شد: دولت سوریه با پرونده بازداشت شدگان داعش بطور خوشبینانه‌ای برخورد کرد، زیرا آنها را با وساطت قبیله‌ای یا عفو در موارد خاص آزاد کرده است.

 در ادامه این پژوهش آمده است: این افراد آزاد شده با جوامع محلی ادغام نشدند و این باعث شد بر همان باور‌های افراطی خود ثابت بمانند و همواره در پی بازگشت به افراط‌گرایی باشند.

بر این اساس، سازمان‌های تروریستی با جذب این آزادشدگان، قصد دارند آن‌ها را دوباره تحت تعلیم و آموزش قرار دهند اما شبیه‌نظامیان کرد (قسد) با تعقیب این عناصر آن‌ها را دستگیر و اذعان کردند این دستگیر شدگان قصد پیوستن به صفوف داعش را داشتند با این حال فعالان شبکه‌های اجتماعی می‌‎گویند شبه‌نظامیان کرد هر فردی را که مخالف عقیده آن‌ها باشد را بازداشت می‌کنند.

پیشتر روسیه و سوریه اعلام کردند آمریکا از اردوگاه‌های «الهول» و «الرکبان» برای تعلیم و آموزش عناصر بازمانده‌ای داعش استفاده می‌کند. دمشق بار‌ها اعلام کرده است که توانایی نگهداری از پناهجویان این دو اردوگاه را دارد، ولی آمریکا این اردوگاه‌ها را  محاصره کرده و اجازه بازدید از آنها را نمی‌دهد.

هفته گذشته نیز نمایندگان عراقی از بازگشتن خانواده‌های داعشی از اردوگاه الهول به استان  نینوا در شمال عراق انتقاد کرده و گفتند این کار همانند این است که یک بمب ساعتی در این استان کار گذاشته شود.