کرونا و عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن در اروپا

کرونا با همه عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن در اروپا همچنان ادامه دارد.

قوانین جدید برای حفاظت از سرویس ملی بهداشت انگلیس

جدیدترین اخبار کرونا در اروپا حاکی از آن است که "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس با برخی قوانین جدید می خواهد این کشور را از بحران کرونا خارج کند.

جانسون امروز ( یکشنبه) در سخنانی تاکید کرد که بخصوص باید از سرویس بهداشت ملی انگلیس NHS) بیشتر حمایت شود. به گفته وی باید مجازات ها در حملات به کارکنان این نهاد تا دو سال دو برابر شود.

اجرای طرح کاهش محدودیت‌ها برای افراد واکسینه شده در آلمان

از امروز ( یکشنبه) طرح کاهش برخی محدودیت ها برای افراد واکسینه شده و بهبود یافته از کرونا در کشور آلمان اجرایی می شود.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده این افراد می توانند از این پس دوباره با افراد زیادی دیدار کنند و از محدودیت های تردد معاف هستند. این طرح قانونی اخیرا از طرف پارلمان فدرال و بوندس رات تصویب شده و از نیمه های شب گذشته در سراسر آلمان به حال اجرا درآمده است.

البته صدر اعظم آلمان و وزیر بهداشت این کشور درباره فراهم شدن امکان سفر برای همه شهروندان در اتحادیه اروپا در تابستان ابراز امیدواری کرده اند. شمار مبتلایان جدید به کرونا در این کشور بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی روند کاهشی دارد.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از طرف دولت آلمان افراد واکسینه شده و بهبود یافته از کرونا از امروز ( یکشنبه) می توانند در محافل خصوصی و بدون محدودیت با دیگر افراد واکسینه شده و بهبود یافته از کرونا دیدار کنند. در دیدار با افراد واکسینه نشده هم این افراد مانند کودکان زیر 14 سال هیچ محدودیتی نخواهند داشت و شمرده نمی شوند. همچنین منع ترددهای شبانه برای این افراد لغو می شود. همچنین این افراد بعد از سفر تنها در موارد استثنائی در قرنطینه قرار می گیرند و از این قرنطینه اجباری معاف خواهند بود. همچنین این افراد برای خرید از فروشگاه ها و مراجعه به آرایشگاه ها دیگر نیازی به ارائه تست منفی کرونا ندارند. البته استفاده از ماسک و رعایت قواعد فاصله گذاری همچنان باید از طرف آن ها رعایت شود.

اجرای این طرح در آلمان در حالی اتفاق می افتد که تنها شمار کمی از شهروندان آلمانی از این طرح کاهش محدودیت ها استفاده می کنند.

بر اساس اطلاعات انستیتو رابرت کخ آلمان که روز گذشته منتشر شده است تا به حال حدود 7.6 میلیون شهروند آلمانی یعنی معادل 9.1 درصد آن ها هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند. حدود 32.3 درصد شهروندان یعنی27 میلیون نفر هم تنها اولین دوز از واکسن را دریافت کرده اند. بخصوص افراد مسن جامعه تا به حال کاملا واکسینه شده اند.

وزیر بهداشت آلمان روز گذشته ابراز امیدواری کرد که به زودی جوانان آلمانی هم در فهرست دریافت واکسن قرار گیرند.

افزایش چشمگیر قربانیان خشونت‌های خانگی در آلمان

در دوران بحران کرونا تعداد قربانیان خشونت های خانگی در آلمان افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس تحقیقات روزنامه "دی ولت" آلمان که با استناد به داده های وزارت کشور و دفاتر پلیس جنایی ایالتی در 16 ایالت آلمان انجام شده است در سال گذشته 158477 قربانی خشونت خانگی توسط نیروهای پلیس ثبت شده است که این منطبق با افزایش 6 درصدی قربانیان خشونت خانگی در سال 2020 نسبت به سال قبل از آن است. دو سوم قربانیان این خشونت ها زنان هستند. البته این تصویر تیره و تار بزرگ تر است چرا که بسیاری از قربانیان خشونت های خانگی جرات ندارند اطلاع رسانی کنند.

بر این اساس ایالت براندنبورگ آلمان با افزایش 23.7 درصدی خشونت های خانگی در سال 2020 بیشترین رشد دراین زمینه را داشته است. بعد از آن ایالت مکلنبورگ- فورپومرن با افزایش 16.4 درصدی خشونت های خانگی، ایالت برمن با افزایش 13.8 درصدی و تورینگن با افزایش 12.6 درصدی قربانیان خشونت های خانگی قرار گرفته اند.

"یوخیم اشتامپ"، وزیر خانواده ایالت "نوردراین- وست فالن" به دلیل بحران کرونا اقدامات بیشتر در مبارزه با این مسئله را درخواست کرده است. وی در این باره گفته است: ما در دوران قرنطینه آسیب های واقعی جسمی و روحی را در خانواده ها تجربه کرده ایم. این غیر مسئولانه است که حمایت از خانواده ها و کودکان را انکار کنیم. برای این منظور باید مهد کودک ها و مدارس هر چه سریع تر دوباره بازگشایی شوند.

"پیتر نهر"، رئیس انجمن امدادی کاریتاس آلمان هم با نگرانی به این وضعیت نگریسته و در این باره گفته است: افزایش 6 درصدی قربانیان خشونت خانگی نشان می دهد که موارد واقعی هم به صورت نامتناسبی افزایش می یابد. به گفته وی با توجه به بحران کرونا برای قربانیان این گونه خشونت ها تماس با مقامات و یا طرح شکایت و یا درخواست کمک دشوارتر شده است.

وی همچنین گفت: این همه گیری و پیامدهای آن مسائل عاطفی و اقتصادی-اجتماعی را در بسیاری خانواده ها تشدید کرده است.

خشونت های خانگی در آلمان شامل قتل، آدم کشی، صدمات بدنی، تجاوز جنسی، تهدید، تعقیب، زورگویی و ... می شود.

اداره فدرال پلیس جنایی آلمان گزارش سالانه خود درباره خشونت خانگی در آلمان در سال 2020 را در پاییز ارائه می دهد.

لغو وضعیت اضطراری کرونایی در اسپانیا

وضعیت اضطراری اعلام شده در اسپانیا بعد از 6 ماه و نیم پایان می یابد. بسیاری از محدودیت های بسیار سختگیرانه در زندگی عمومی شهروندان در این کانون سابق آلودگی به این ویروس در اتحادیه روپا در نیمه شب شنبه لغو شد.

با این همه دولت چپ گرای اسپانیا همچنان از شهروندان درخواست کرده که جوانب احتیاط را رعایت کنند.

127 مرگ کرونایی روزانه در آلمان

انستیتو رابرت کخ آلمان هم صبح امروز از ابتلای 12656 مورد ابتلا به کرونا در عرض 24 ساعت خبر داد به این ترتیب نرخ مبتلایان در عرض یک هفته در 100 هزار نفر به 118.6 کاهش پیدا کرده است. بر این اساس در سراسر آلمان در 24 ساعت گذشته 127 مورد مرگ کرونایی جدید هم ثبت شده است.

کاهش قواعد قرنطینه برای مسافران از کشورهای اروپایی در ایتالیا

ایتالیا هم می خواهد از اواسط ماه می قواعد قرنطینه برای مسافران از کشورهای اروپایی و همچنین انگلیس و رژیم صهیونیستی را لغو کند. این خبر را وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده است.

اجرای قریب الوقوع طرح گواهی واکسیناسیون سبز در اروپا

"اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی هم اعلام کرده که طرح صدور گواهی واکسیناسیون سبز برای سفر راحت تر در اروپا از ماه ژوئن آغاز خواهد شد. فون در لاین تاکید کرد که آماده سازی های فنی و قانونی برای این منظور در حال انجام است.

وی همچنین گفت که تا ماه جولای به اندازه کافی واکسن در دسترس قرار خواهد گرفت تا 70 درصد بزرگسالان در اتحادیه اروپا علیه کرونا ایمن شوند. به گفته وی تا به حال 160 میلیون اروپایی اولین دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رئیس کمیسیون اروپایی تاکید کرد: برای اینکه در تابستان دوباره صنعت توریسم به جریان بیفتد واکسیناسیون کلید این مسئله است.

مخالفت مرکل با طرح تعلیق حق انحصاری واکسن

صدر اعظم آلمان، روز شنبه در سخنانی آشکارا با طرح تعلیق حق انحصاری تولید واکسن کرونا که اخیرا از طرف واشنگتن مطرح شده مخالفت کرد.

وی در این باره گفت: من یک بار دیگر این مسئله را آشکار کرده ام که اعتقاد ندارم حذف حق انحصاری واکسن راه حلی برای در دسترس قرار گرفتن بیشتر آن برای جهانیان است. من اعتقاد دارم که ما به خلاقیت و قدرت ابتکار شرکت ها نیاز داریم و این شامل حمایت از حق ثبت اختراع است. به اعتقاد من زیر سوال بردن حمایت از حق ثبت اختراع راهی نیست که ما را به سمت واکسن بیشتر و بهتر سوق دهد.

اتحادیه اروپا هم در برابر پیشنهاد واشنگتن مبنی بر تعلیق حق انحصاری تولید واکسن کرونا تردید نشان داده است.

مذاکرات روز جمعه در شهر پورتو در پرتغال نشان داد که هرچند شماری از کشور های عضو اتحادیه اروپا برای یک گفتگو در این زمینه آماده اند، اما همه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر این عقیده اند که به تعلیق در آوردن حق انحصاری تولید واکسن کرونا نمی تواند مشکل عرضه این واکسن به سراسر جهان را با سرعت حل کند

تلاش اروپا برای تامین دراز مدت واکسن کرونا

اتحادیه اروپا قصد دارد خود را برای مقابله با پاندمی کرونا و ویروس‌های جهش‌یافته احتمالی در سال‌های آینده تجهیز کند. به این منظور قراردادی برای دریافت 900 هزار دوز واکسن بیون‌تک/ فایزر تا سال 2023 امضاء شد.

این بزرگترین قرارداد خرید واکسن کرونا به وسیله اتحادیه اروپا تا کنون به شمار می‌رود. بر پایه توافق‌های انجام شده با دو شرکت داروسازی آلمانی و آمریکایی، اتحادیه اروپا حق خرید 900 میلیون دوز دیگر از واکسن پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید19 را برای خود حفظ کرده است.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، شنبه در یک پیام توئیتری ضمن اعلام این خبر گفته تحویل نزدیک به یک میلیارد دوز واکسن کرونا تضمین شده است و زمان آن تا سال 2023 پیش‌بینی می‌شود.

فون در لاین می‌گوید نهایی شدن قرارداد دریافت یک میلیارد و 800 میلیون دوز واکسن پاسخی به چالش ویروس‌های جهش‌یافته احتمالی و واکسینه کردن کودکان و نوجوانان است

کمیسیون اروپا قرارداد خرید واکسن با شرکت آسترازنکا را تمدید نمی‌کند

کمیسیون اروپایی تصمیم گرفته قرارداد تامین واکسن خود با آسترازنکا را بیش از ماه ژوئن تمدید نکند. این خبر را کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا اعلام کرده است. کمیسیون اروپایی در حال حاضر در مناقشات قانونی با این شرکت سوئدی-انگلیسی بر سر تاخیر تحویل دوزهای واکسن وعده داده شده به اتحادیه اروپا است.

جدیدترین آمارهای کرونایی در کشورهای مهم اروپا

بر اساس جدیدترین آمارها در فرانسه در عرض 24 ساعت 20,745نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 176 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در انگلیس هم در عرض 24 ساعت 2,047نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 5 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در ایتالیا هم در عرض 24 ساعت 10,176نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 224 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

به این ترتیب بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در فرانسه 5,767,959نفر از آغاز شیوع کرونا به آن مبتلا شده‌اند و 106,277نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در انگلیس هم تاکنون 4,433,090نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 127,603نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در ایتالیا هم بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال 4,102,921نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 122,694هم در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در اسپانیا هم تا به حال 3,567,408نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 78,792اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در آلمان هم تا به حال 3,519,250نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 85,252نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.