افزایش تعداد شهدای دبیرستان سیدالشهداء در کابل

مقامات افغان اعلام کردند که تلفات انفجار در دبیرستان دخترانه «سیدالشهدا» واقع در منطقه شیعه‌نشین شهر کابل به 68 شهید و 165 زخمی افزایش یافته است.

شاهدان عینی به «رویترز» گفتند که قربانیان این حمله تروریستی به‌جز حدود 8 نفر همه از دختران مدرسه سیدالشهدا بودند.

برخی از خانواده‌ها هنوز در روز دوشنبه نیز در جست‌وجوی فرزندان گمشده خود هستند، در خارج بیمارستان‌ها جمع شده‌اند و اسامی نوشته‌شده روی دیوارها را می‌خوانند و سردخانه‌ها را بررسی می‌کنند.

کشور افغانستان , شیعیان ,

«راشا تودی» به نقل از مقامات افغان نوشت که احتمال افزایش آمار تلفات این حمله تروریستی وجود دارد زیرا حال بسیاری از زخمی‌ها وخیم است و از سرنوشت برخی از دختران این مدرسه نیز هنوز خبری نیست.

هنوز گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است اما رئیس جمهور افغانستان به سرعت طالبان را مسئول این رویداد دانست، طالبان اما با رد مسئولیت این حمله و محکومیت آن تصریح کرد: «این حمله کار حلقات منحوسی است که تحت پرورش و حمایت اطلاعاتی دولت کابل بانام داعش فعالیت دارند».

این حمله همچنین انتقادات زیادی را متوجه دولت افغانستان کرد.

کشور افغانستان , شیعیان ,

«پاتریشیا گاسمن» معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر نیز پیش از این نیز بارها حملات هدفمند تروریستی علیه شیعیان مساجد، مراکز آموزشی، مراکز ورزشی، زایشگاه و مناطق شیعه‌نشین افغانستان رخ داده است که در برخی موارد دولت اعلام کرده بود این جنایات را در دست بررسی دارد اما چرا تاکنون اتفاقی نیفتاده است؟!

«عارف رحمانی» نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان نیز با انتقاد از دولت این کشور برای جلوگیری از کشتار شیعیان تصریح کرد: حکومت یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد امنیت این مردم را تامین کند، برای کوتاهی‌ها، کسی استعفا نمی‌کند و عذر نمی‌خواهد! ملزم نیستیم این نسل‌کشی را تماشا کنیم برای پایان دادن به آن چه باید بکنیم؟

«کریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در این باره گفت: جای تاسف است که نهادهای امنیتی چرا چنین حملات را پیش از وقوع، کشف و جلوگیری نمی‌کنند؟! عملکردها به وضوح نشان می‌دهند که راهبرد امنیتی موجود قادر به تامین امنیت نیست.

نمایندگان شیعه در شورای ملی افغانستان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که باوجود تکرار اینگونه جنایات در تامین امنیت مراکز فرهنگی «ناتوان و ناکام» بوده است و افزود: تکرار این حوادث خونین پرسش برانگیز بوده و باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت است.