ادامه پس‌لرزه‌های حمله به کنگره آمریکا

مطرح شدن لایحه تشکیل کمیسیون تحقیق درباره حمله به کنگره آمریکا ، خشم و واکنش جمهوری‌خواهان را به‌دنبال داشته است.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه شب با شکل گیری کمیسیونی مشابه آنچه پس از حملات یازده سپتامبر تشکیل شد، با ۲۵۲ رأی مثبت و ۱۷۵ رأی منفی، موافقت کرد.

لایحه در حالی برای تصویب به مجلس سنای آمریکا ارسال می‌شود که شمار سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه تقریباً برابر است و «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا با تشکیل این کمیسیون اعلام مخالفت کرده است.

از سوی دیگر «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز هدف آن را دشمنی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا دانسته و تأکید کرده چنین کمیسیونی در صورت تشکیل، باید به خشونت‌های رخ داده توسط حامیان دموکرات‌ها نیز رسیدگی کند.

شخص ترامپ نیز روز گذشته پیش از به رأی گذاشته شدن این لایحه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا نباید این تله دموکرات‌ها برای تشکیل کمیسیون ششم ژانویه را تصویب کنند».

رئیس جمهور سابق آمریکا با اشاره به اعتراضات ضدنژادپرستی در این کشور که اغلب به‌صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده‌اند، افزود: «این یک بی‌عدالتی حزبی دیگر است و اگر قرار نیست قتل‌ها، شورش‌ها و پرتاب بمب‌های آتش‌زا در پورتلند، مینیاپولیس، سیاتل، شیکاگو و نیویورک نیز مورد مطالعه قرار گیرند، این بحث باید فوراً خاتمه یابد» (جزئیات بیشتر).

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چهارشنبه شب و پیش از آغاز رأی‌گیری مک‌کارتی را فردی بزدل توصیف کرد و تشکیل این کمسیون را خواسته مردم آمریکا برای رسیدگی به اشتباهات جمهوری‌خواهان دانست.

در همین حال، مک‌کانل در مجلس سنا، لایحه تشکیل کمیسیون رسیدگی به حوادث ششم ژانویه را «یک‌سویه و نامتوازن» توصیف کرد و گفت: «مشخص نیست چه حقایق جدید یا تحقیقات اضافی وجود دارد که به خاطر آن باید کمیسیون دیگری ورای تلاش‌های فعلی از سوی مجریان قانون و کنگره تشکیل شود».

از سوی دیگر، «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا گفت: «این [لایحه] به صحن مجلس سنا خواهد آمد. باید دید دوستان جمهوری‌خواه ما از حقیقت حمایت می‌کنند یا جانب دروغ بزرگ را خواهند گرفت».

ترامپ پس از باخت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، ادعای تقلب گسترده در شمارش آرای پستی را مطرح کرد و همچنان بر آن پافشاری می‌کند. او از شرکت در مراسم تحویل قدرت به جو بایدن امتناع کرد و روز تأیید آرای ایالات مختلف در کنگره، در جمع بزرگی از هوادارانش ادعاهای خود را تکرار کرد.

هواداران ترامپ در آن روز به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کرده و سپس به داخل این ساختمان حمله‌ور شدند. در نتیجه این حمله شماری کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

اندکی بعد، طرح استیضاح دوم ترامپ در کنگره ارائه شد و توانست در مجلس نمایندگان تصویب شود. «لیز چنی» و چند نماینده جمهوری‌خواه دیگر به نفع استیضاح ترامپ رأی دادند. با این حال نمایندگان مجلس سنا به استیضاح ترامپ رأی کافی ندادند و او را تبرئه کردند.

مطرح شدن ادعای تقلب در انتخابات و واقعه حمله به کنگره آمریکا نه‌تنها موجب شکاف میان حزب دموکرات و جمهوری‌خواه شده است، بلکه جناح‌بندی در میان جمهوری‌خواهان را به همراه داشته است.

لیز چنی، رئیس کمیسیون جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته به‌دلیل دادن رأی مثبت به استیضاح ترامپ، از مقام خود در کنگره برکنار شد و «الیز استفانیک» نماینده ایالت نیویورک که از حامیان ادعاهای ترامپ است، با وجود پایگاه رأی بسیار پایین‌تر از لیز چنی، به عنوان جایگزین او انتخاب شد.