جنگ غزه دروغ‌‌های معاملات عادی‌سازی با اشغالگران را فاش کرد؟

 هنگامی که تصاویر حمله نیروهای اسرائیلی به یکی از مقدس‌ترین مکان‌های اسلامی - مسجد الاقصی - در تلویزیون‌ها و رسانه‌های اجتماعی در سراسر خاورمیانه نشان داده شد، احساس شکست قریب الوقوع در میان برخی دولت‌های عربی به ویژه دولت‌هایی که وعده ‌دادند عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل به درد و رنج فلسطینی‌ها پایان می‌دهد، حاکم شد.

این وعده دروغ اخیر در گفت‌وگو «جرد کوشنر» مشاور و ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در ماه گذشته تکرار شد که وی ادعا کرد: «روابط دوستانه جدید در حال شکوفایی و درگیری اعراب با اسرائیل رو به پایان است». این دروغ امروز فاش شده است.

فاش شدن توهمات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

در حملات نظامی رژیم اسرائیل به غزه بیش از 212 نفر از جمله 61 کودک و 35 زن شهید و بیش از 1500 نفر مجروح شدند.

این جنایت رژیم اسرائیل تحولات امارات و بحرین را آشکار کرد.همچنین باعث نگرانی عربستان سعودی شد که در زمینه تنظیم توافق‌نامه به اصطلاح « توافقنامه سازش» تلاش می‌کرد و تمایلی که به عادی سازی روابط با این رژیم داشت کاملا در اقداماتش مشهود بود.

عادی سازی روابط برخی دولت‌های عربی با رژیم آپارتاید اسرائیل و با ابزارهای تروریستی آن تنها منجر به تشویق «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی شد تا هر زمان که بخواهد هر جنایتی را انجام دهد.

شهروندان کشورهای سازش‌کار در رسانه‌های و مطبوعات سرتاسر خاورمیانه جنایت رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین را می‌بییند و با راه‌اندازی هشتگ‌هایی در رسانه‌های اجتماعی از دولت خود انتقاد و آن‌ها را به دلیل ایجاد روابط دیپلماتیک با این رژیم جنایتکار متهم می‌کنند.

 روزنامه اردنی «الدستور» نوشت که دولت‌های عربی اکنون با توجه به سردرگمی در مورد اینکه آیا باید هویت عربی - اسلامی خود را ابراز کنند یا به عادی سازی با رژیم اسرائیل ادامه دهند، با یک معضل جدی روبرو هستند، در حالی که روزنامه جزایری «الشروق» معتقد است که تشدید خشونت‌های اخیر اکاذیب و توهمات عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را نشان می‌دهد.

تلاش کشورهای سازش‌کار برای جلب رضایت ملت

جای تعجب نیست که دولتهای سازش‌کار عربی چیزی جز محکومیت ساده حمله اسرائیل اسرائیل در بیت المقدس شرقی و مسجد الاقصی انجام نداده‌اند. درک این نکته مهم است که محکومیت تجاوزات اسرائیلی توسط این دولت‌ها، در راستای رضایت صهیونیست‌ها نیست، بلکه هدف جلب رضایت ملت خشمگین آنها است.

امارات متحده عربی عامدانه سکوت اختیار کرده و در خصوص تنش‌های اخیر در غزه به بازوی تبلیغاتی تجاوزات صهیونیستی تبدیل شده و برخی کاربران توییتری اماراتی با حمایت ضمنی دولت و تحریف واقعیات در خدمت به تجاوزات اسرائیلی هستند.

«آندریاس کریگ» کارشناس رسانه‌های اجتماعی انگلیس در سایت میدل ایست آی نوشت تعداد کمی از مردم فریب این واقعیت را می خورند که توافق نامه‌ عادی سازی امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی در راستای کمک به آرمان فلسطین صورت گرفته و بیشتر کارشناسان تنها پیش بینی می‌کردند که امارات همچنان چشم خود را بر رنج و مظلومیت ملت فلسطین ببندد؛ اما جای تعجب است که امارات تا جایی پیش رفته‌ که تبلیغات صهیونیستی علیه فلسطینیان را نیز انجام می‌دهد.

«سینزیا بیانکو» یکی از اعضای مهمان شورای اروپا در روابط خارجی در مصاحبه اخیر خود گفت: در حالی که امارات مراقب احساسات ملت عربی که تحت تأثیر تشدید جنایت‌ها علیه فلسطین قرار گرفته، است، اجازه نمی‌دهد که این احساسات بر سیاست‌های آن در منطقه، به ویژه نسبت به اسرائیل تأثیر بگذارد.

وی افزود: منافع امارات متحده عربی در روابط با اسرائیل استراتژیک است، نه تاکتیکی. این بدان معناست که بعید است روند عادی سازی روابط معکوس شود، اما به احتمال زیاد پیشرفت در بسیاری از پروژه‌های مشترک میان دو طرف ادامه دارد.

رقابت و فشار

در همین حال، برخی کشورها از جمله ترکیه با یادآوری به مردم ،که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و بحرین متحدان نزدیک نتانیاهو هستند، در تلاش برای دستیابی به دستاوردهای ژئوپلیتیک هستند.

فشار بر دولت امارات نیز از طرف اماراتی‌ها است که ارتباط نزدیک با دولتشان دارند و ادعا می‌کنند که ابوظبی «کلید» توقف درگیری‌ها در اسرائیل و غزه است.

«عبدالخالق عبدالله» دانشگاهی اماراتی در مصاحبه‌ای تاکید کرد که اعمال زور اسرائیل علیه فلسطینیان متناسب نیست و ما می‌توانیم ببینیم که چگونه امارات و سایر کشورهای عربی می‌توانند از دوستی جدید خود برای آرام کردن اوضاع استفاده کنند. این بزرگترین آزمایش توافق‌نامه ابراهیم است که ببینیم آیا این توافق‌نامه می‌تواند تجاوزات اسرائیل را مهار کند.

وی همچنین اسرائیل را به غضب زمین فلسطین و نقض حقوق بشر تضمین شده توسط قوانین بین‌المللی متهم کرد و افزود: فلسطینیان حق مقاومت و دفاع از خود را دارند.

با این حال امارات و سایر دولت‌های عربی همچنان به صدور بیانیه‌های محکومیت جنایات جنگی اسرائیل ادامه می‌دهند اما این نظرات فقط برای جلب رضایت مردم ناامید آنها است.

این رژیم‌های عربی انتظار داشتند که مردم آنها دیگر به مسأله فلسطین اهمیت ندهد، اما اقدامات آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی و انتقادشان از دولت‌های حامی اسرائیل نشان می‌دهد که پیش‌بینی این رژیم‌ها کاملا اشتباه بوده است.