یونان در مسیر نابود کردن روابط با ترکیه

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت که یونان به دنبال از بین بردن روابط مثبت با ترکیه است.

به گزارش وبگاه «احوال» حلوصی آکار در این باره گفت: «پیشرفت برای دوطرف با توجه به اقدام‌های  تحریک آمیز یونان غیرممکن است.»

بر اساس این گزارش، یونان و ترکیه مدتهاست که در مورد آبهای سرزمینی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف نظر دارند . سال گذشته وقتی ترکیه چندین کشتی حفاری را برای کشف منابع انرژی در آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه فرستاد، تنش ها بالا گرفت. این دو کشوربه دنبال یک وقفه پنج ساله در ژانویه مذاکرات خود را آغاز کردند تا به اختلافات خود در مورد حقوق حاکمیت در شرق مدیترانه رسیدگی کنند.

 به گزارش این منبع خبری، آکار گفت: «ما طرفدار حل مسالمت آمیز این مشکلات در چارچوب قوانین بین المللی ، روابط خوب همسایگی، گفت‌وگو و مذاکره با همسایگان یونانی هستیم. با این حال  یونانی‌ها تمام تلاش خود را برای نابود کردن این وضعیت مثبت انجام می‌دهند.»

حلوصی آکار  چندی قبل نیز  به فعالیت‌های ترکیه در دریای مدیترانه و توافق ترسیم مرزهای دریایی با لیبی در این دریا اشاره کرد و گفت که آنکارا به فعالیت‌های خود در چارچوب توافق همکاری دریایی با لیبی ادامه خواهد داد و تلاش‌های یونان برای بی اثر کردن این توافق راه به جایی نخواهد برد.

وی در جمع نظامیان ترکیه در لیبی تأکید کرد که ترکیه اجازه تجاوز به حقوق خود در دریای مدیترانه را به یونان نخواهد داد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه  یونان چندی قبل در جمع نمایندگان احزاب مخالف در مورد آخرین تحولات در سیاست خارجی به ویژه روابط با ترکیه گفت،یونان مایل است تنش‌ها را با ترکیه کاهش دهد.

«نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان گفت: «صداقت، پرهیز از اقدامات تحریک آمیز و همچنین احترام به حقوق بین المللی و قانون دریایی عنصر ضروری این تلاش است.»

یونان و ترکیه بارها مدعی نقض حریم هوایی همدیگر شده اند و هر یک دیگری را نقض قوانین بین‌المللی متهم می‌کند.