طالبان تمایلی به مذاکره ندارد

اعضای هیئت گفت‌وگوکننده‌ دولت افغانستان ، اعلام کردند که نمایندگان گروه طالبان ، تمایلی به گفت‌وگوهای صلح ندارند و همواره از میز گفت‌وگوها فرار می‌کنند.

اعضای هیئت گفت‌وگوکننده‌ دولت افغانستان ، روز سه‌شنبه (۴ خرداد)، با عبدالله عبدالله ، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی این کشور دیدار کرده اند.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان منتشر شده، در این دیدار، اعضای هیئت گفت‌وگوکننده‌ دولت افغانستان، درباره‌ آخرین پیشرفت‌ها و تحولات نشست دوحه گزارش ارایه کرده و از ادامه‌ گفت‌وگوها در روزهای آینده خبر داده اند.

آن‌ها، یک‌جانبه‌گرایی و بهانه‌جویی از سوی طالبان را مانع اصلی به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای صلح عنوان کرده و گفته اند که این گروه تمایلی به رسیدن به توافق صلح نشان نمی‌دهد.

اعضای هیئت گفت‌وگوکننده‌ دولت افغانستان، گفته اند که طالبان حاضر نمی‌شوند درباره‌ موارد اختلافی بحث کنند؛ بلکه از میز مذاکره فرار می‌کنند.

از سویی دیگر نیز، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان، در این دیدار گفته است که برای گفت‌وگوهای صلح، اجماع داخلی شکل گرفته و هم‌زمان بسیج‌ مردمی در حمایت از نظام و دستاوردهای دو دهه‌ اخیر وجود دارد.

به گفته‌ او، جامعه‌ جهانی و کشورهای منطقه، طرف‌دار تحقق صلح پایدار در افغانستان هستند. عبدالله، افزوده است که با خروج سربازان آمریکایی و ناتو از افغانستان، گروه طالبان دیگر هیچ بهانه‌ای برای ادامه‌ جنگ ندارد.

پیش از این، قرار بود در ۲۴ آوریل سال جاری میلادی، نشست استانبول جایگزین نشست دوحه شود؛ اما این نشست تا بعد از ماه رمضان به تعویق افتاد و هنوز هم مشخص نیست که چه زمانی برگزار خواهد شد.

پیش‌تر، گروه طالبان اعلام کرده بود، تا زمانی که نیروهای آمریکایی و ناتو به‌صورت کامل از افغانستان خارج نشوند، در نشست‌های مرتبط با روند صلح شرکت نمی‌کند.

روند خروج سربازان آمریکایی و ناتو از افغانستان، در اول ماه می آغاز شد و قرار است تا یازدهم سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود.