بایدن از تحریم خط لوله نورد استریم ۲ چشم پوشی کرد

 جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا دلیل عقب نشینی از تحریم خط لوله نورد استریم 2 را اعلام کرد.

بر این اساس، بایدن تصمیم گرفته است از تحریم‌های اعمالی علیه شرکت عامل پروژه خط لوله نورد استریم ۲ (خط لوله انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان و سپس اروپا) چشم پوشی کند، زیرا این پروژه تقریبا کامل شده و انجام این کار، موجب ضربه خوردن به روابط آمریکا با اروپا می‌شود.

بایدن که آماده نخستین دیدار از اروپا و نخستین دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه آینده میلادی می‌شود، به خبرنگاران گفت: از آغاز با این خط لوله مخالف بود، اما ما دست از تحریم برداشتیم، زیرا زمانی که وارد کاخ سفید شدم این خط لوله تقریبا کامل شده بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به آلمان و روسیه اجازه می‌دهد این خط لوله را تکمیل کنند؛ گفت:، زیرا این خط لوله تقریبا تمام شده است و این طور نیست که من بتوانم به آلمان اجازه بدهم کاری را بکند یا نکند. در حال حاضر اعمال تحریم به نظرم به روابط ما با اروپا ضربه می‌زند.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه مقامات آلمان از نگرانی‌های وی درباره این خط لوله باخبرند؛ افزود امیدوارم آمریکا و آلمان بتوانند درباره نحوه چگونگی مواجهه با این پروژه با یکدیگر همکاری کنند.

گفتنی است پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا خط لوله نورد استریم ۲ که گاز روسیه را به صورت مستقیم به آلمان منتقل می‌کرد تحت تحریم قرار داده بود. با این حال، به دلیل وابستگی شدید آلمان به گاز روسیه، برلین اعلام کرده بود حاضر به پذیرش مواضع ضدروسی آمریکا درباره این خط لوله نیست.

آلمان در حالی در مقابل زیاده خواهی آمریکا در تحریم روسیه ایستاد که سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه علی رغم تعهداتشان ذیل توافق برجام، تمامی تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را رعایت کرده و بار‌ها اعلام کرده اند نمی‌توانند در مقابل زیاده خواهی آمریکا بایستند. پیش‌تر خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود کشور‌های خارجی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از داد و ستد اقلام دارویی و بشر دوستانه با تهران اجتناب می‌کنند.