اصرار ترامپ برای عملیات هوایی در عراق

«دومینیک کامینگز» مشاور ارشد سابق نخست‌وزیر انگلیس در جلسه پارلمان افشا کرد، درخواست‌های « دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا برای عملیات در عراق موجب تعویق تلاش برای مقابله با ویروس کرونا شد.

به نوشته نشریه «بیزنس اینسایدر»، کامینگز که از وی به‌عنوان معمار برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) یاد می‌شود گفت، این اقدام ترامپ باعث برهم خوردن نشست اضطراری دولت انگلیس (کبرا) در تاریخ دوازده مارس ۲۰۲۰ جهت برنامه‌ریزی درخصوص مقابله با ویروس کرونا شد.

او توضیح داد: «تمام کارهایی که باید آن روز در جلسه کبرا بررسی می شد کاملاً مختل شد چون دو جلسه هم‌زمان داشتیم. نیروهای امنیت ملی مداوم وارد می‌شدند و درباره این صحبت می‌کردند که آیا قرار است در خاورمیانه بمبارانی انجام دهیم؟ به همین دلیل جلسه ما برای بررسی قرنطینه به تعویق افتاد».

مشاور سابق دولت «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس افزود، ترامپ در این روز از انگلیس درخواست کرده بود در بمباران اهدافی در عراق، با آمریکا همکاری کند.

این حمله در پاسخ به حمله موشکی شبه‌نظامیان نزدیک به ایران انجام شد که در آن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز انگلیسی کشته شدند. در نهایت انگلیس با مشارکت در این حمله هوایی مخالفت کرد.

کامینگز گفت، سه روز پس از آن جلسه اضطراری دیگری برگزار شد که در نتیجه آن فقط بر فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید شد. اواخر ماه مارس دولت نهایتاً دریافت تدابیری که در نظر گرفته بسیار ناچیز است و به جان باختن پانصد هزار نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا منجر خواهد شد.

مشاور سابق جانسون همچنین گفت، «مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس بارها و بارها درباره وضعیت شیوع کرونا و اقدامات دولت دروغ گفت و باید یه خاطر عملکرد ضعیفش اخراج می‌شد.

کامینگز گفت، تصور دولت انگلیس از ویروس کرونا بسیار اشتباه بود و هنکاک دستورالعمل‌های نهادهای آمریکایی را مطالعه می‌کرد. به گفته او حتی جانسون برای ایجاد اعتماد بین مردم و القای این فکر که کرونا مانند آنفلوانزا است، پیشنهاد کرد به او در برابر دوربین‌های تلویزیونی، سرنگ ویروس کرونا تزریق شود.

این مقام ارشد سابق دولت انگلیس در ادامه گفت، دولت جانسون همواره منافع اقتصادی را به جان مردم این کشور ترجیح داده است.

روزنامه «دیلی میل» پیش‌تر در همین ارتباط گزارش داده بود که نخست‌وزیر انگلیس ماه اکتبر در جلسه‌ای در دفتر کارش در خیابان «داونینگ استریت» گفته بود «قرنطینه لعنتیِ دیگری در کار نیست، بگذارید هزاران جسد روی هم انباشته شود».

کامینگز روز دوشنبه در پیامی توئیتری نوشته بود:‌ «اگر آمادگی صحیح و افراد مسئول شایسته‌ای بر سر کار بودند، نیازی به قرنطینه اول نبود و قطعاً نیازی به [قرنطینه] دوم و سوم نبود».

به گفته او برنامه‌ریزی‌های دولت در ابتدای شیوع ویروس کرونا «فاجعه» بود و «تصمیمات افتضاح» دولت، همه‌ چیز را به تأخیر انداخت و در نهایت اجرای مرحله اول قرنطینه عمومی لازم الأجرا شد (جزئیات بیشتر).

تاکنون حدود چهار و نیم میلیون نفر در انگلیس به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۱۲۷ هزار نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که یکی از بالاترین آمارهای جهان از نظر نسبت به جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.