تونل‌های مقاومت سالم است

« اسماعیل هنیه » رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)،‌ عصر امروز (چهارشبنه)، در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» از پیام هشدار مقاومت فلسطین به تل‌آویو خبر داد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در این خصوص گفت: «به اشغالگران ابلاغ کردیم که ما هستیم که قواعد درگیری را مشخص می‌کنیم. به همه ابلاغ کردیم و پیام ما مبنی بر اینکه قدس خط قرمز است، به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها رسید».

اسماعیل هنیه تأکید کرد:‌ «قواعد درگیری در غزه باید تثبیت شود و قدس و بازسازی غزه در این قاعده گنجانده شود. ما آماده باز ترتیب فلسطین و تکیه بر وحدت ملی هستیم؛ وحدتی که در نبرد اخیر نمود یافت. نبرد "شمشیر قدس" باعث شد که [پیمان] اسلو و هماهنگی‌های امنیتی و طرح مذاکرات را پشت سر بگذاریم».

هنیه ادامه داد:‌ «ما ضربه مهلکی به "معامله قرن" وارد کردیم و جعلی بودن عادی‌سازی روابط و ایجاد ائتلاف با اشغالگران را نشان دادیم. ما سیاسی‌سازی مسئله بازسازی غزه را رد می‌کنیم زیرا این مسئله حق [ما] و قضیه‌ای انسانی است».

وی اضافه کرد: «از هر تلاشی برای بازسازی غزه استقبال می‌کنیم و قاطعانه وعده بازسازی تمام آن چیزهایی را می‌دهیم که اشغالگران آن را ویران کردند. عملکرد نظامی مقاومت فلسطین شرافتمدانه بود و معادله‌های پراهمیتی را تحمیل کرد».

رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار داشت:‌ «آنچه مقاومت دست به آن زد، دوست را غافلگیر کرد و همچنین دشمن را. [اقدامات مقاومت] آن‌ها را به تحرک نظامی و سیاسی وا داشت. زیان‌هایی که به مقاومت وارد شد، چندان پراهمیت نبود و بر زیر ساخت گروه‌ها[ی مقاومت فلسطین] نرسید».

اسماعیل هنیه با اشاره به ادعای تل‌آویو درباره تخریب تونل‌های مقاومت فلسطین در غزه، اعلام کرد: «آنچه متروی حماس می‌نامندش،‌ من آن را شهر جهاد می‌نامم. این شهر سالم است و دشمن به زیرساخت‌های آن نرسیده است. ما طرح اسرائیل برای دست‌یابی به توانمندی‌های حماس و تونل‌های غزه را ناکام گذاشتیم».

هنیه ادامه داد: «برآورد ما این است که اسرائیل تصمیمی برای نفوذ زمینی نداشته زیرا آن‌ها از خسارت‌هایی که متحمل آن می‌شوند، آگاه هستند. اشغالگران می‌خواستند که روز بیست و هشتم ماه رمضان روز اهانت به مسجدالاقصی باشد از این رو مقاومت راهی جز ورود به ورود پیدا کردن [در این مسئله] نداشت.

اظهارات هنیه پس از ادعای مقامات رژیم صهیونیستی درباره خسارت به زیرساخت‌های مقاومت و همچنین پس از پایان جنگ اخیر گروه‌های مقاومت فلسطین با تل‌آویو است.

درگیری گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این درگیری‌ که تا بامداد روز جمعه (۳۱ اردیبهشت) در جریان بود، رژیم صهیونیستی در غالب حملات خود با هجوم به مناطق مسکونی، زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشید که گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به این جنایت‌ها مواضع این رژیم را هدف حمله گسترده راکتی قرار دادند و سامانه گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از آن‌ها ناموفق عمل کرد.

پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما با توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.