بلینکن و مقامات مصری بر تحکیم آتش‌بس فلسطین تأکید کردند

« آنتونی بلینکن » وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با مقامات دولت مصر درخصوص آتش‌بس میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن در سفر به مصر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور، «سامح شکری» وزیر امور خارجه و «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در جمع کارکنان سفارت این کشور در مصر گفت: «واشنگتن و قاهره به‌دنبال ایجاد شرایطی هستند که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در امنیت زندگی کنند».

بلینکن افزود:‌ «مصر شریک حقیقی و موثر ما در مواجه خشونت‌ها و خاتمه دادن به آن‌ها در زمانی کوتاه بود. اکنون همکاری تنگاتنگی برای ایجاد نتیجه‌ای مثبت داریم».

او که روز گذشته به رام‌الله و قدس اشغالی سفر کرده بود قصد دارد فردا نیز در سفر به اردن با مقامات این کشور درباره آتش‌بس میان غزه و تل‌آویو گفت‌وگو کند.

برخی از دیپلمات‌های مصر به روزنامه قطری «العربی الجدید» گفته‌اند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریک به‌تازگی از رئیس‌جمهور مصر خواسته که نفوذ حماس در نوار غزه را محدود کند و در عین حال، برای ایجاد نقش برای تشکیلات خودگردان و توسعه دامنه حضور تشکیلات فشار بیاورد.

درگیری گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این درگیری‌ که تا بامداد روز جمعه (۳۱ اردیبهشت) در جریان بود، رژیم صهیونیستی در غالب حملات خود با هجوم به مناطق مسکونی، زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشید که گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به این جنایت‌ها مواضع این رژیم را هدف حمله گسترده راکتی قرار دادند و سامانه گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از آن‌ها ناموفق عمل کرد.

 پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما با توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.