بررسی می‌کنیم رفع کدام تحریم‌ها مناسب است

«ژانت یلن»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا در یک جلسه استماع در کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان گفت این نهاد آمریکایی به بررسی این خواهد پرداخت که رفع کدام تحریم‌ها علیه ایران مناسب است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «در خصوص ایران احتمالاً شما می‌دانید که رئیس‌جمهور نگاهش به مذاکراتی است که ممکن است موفق به بازگرداندن ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای شود.»

ژانت یلن در ادامه اضافه کرد: «همان‌طور که گفته شده، ایالات متحده هم آماده انجام اقدام مشابه است. ما به دقت به بررسی این خواهیم پرداخت که رفع کدام تحریم‌ها مناسب خواهد بود.»

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام علاوه بر تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد.

دولت ترامپ، علاوه بر این، برخی از نهادهای قبلاً تحریم‌شده را با برچسب‌هایی مانند ادعاهای «تروریسم» یا «تسلیحات کشتار جمعی» نیز مورد تحریم قرار داد تا دولت‌های بعدی آمریکا برای بازگشت به برجام با دشواری‌های بیشتری روبرو شوند.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

با این حال، مقام‌های دولت آمریکا هنوز به صراحت مشخص نکرده‌اند قرار است کدام تحریم‌ها را علیه ایران رفع کنند.

خبرگزاری رویترز چند هفته پیش گزارش داده بود دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم‌های وضع‌شده در دوران «دونالد ترامپ» علیه ۷۰۰ فرد و نهاد ایرانی را رفع کند.

آمار خبرگزاری رویترز در حالی ارائه شده بود که «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران ماه پیش گفته بود دولت آمریکا برای بازگشت به برجام باید ۱۵۰۰ تحریم را رفع کند.

خبرگزاری رویترز گفته این آمار را بر اساس شمارش تحریم‌های وضع‌شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام به دست آورده است و یک مقام وزارت خارجه آمریکا آن را نزدیک به برآورد واشنگتن از تحریم‌هایی که باید رفع شوند می‌داند.