اسرائیل غنی‌سازی اورانیوم ایران را می‌پذیرد

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقالهای با اشاره به حضور آمانو در تهران، احتمال کنار آمدن اسرائیل با غنیسازی اورانیوم از سوی ایران را بسیار قوی ارزیابی کرد.

نویسنده این مقاله در ابتدا می‌نویسد که با نزدیک شدن به دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ مقامات رسمی اسرائیل عنوان کرده‌اند که نسبت به غنی‌سازی اورانیوم با غنای پایین، انعطاف‌پذیرتر از آن چیزی خواهند بود که در حال حاضر هستند.

وی ادامه می‌دهد: با وجود اینکه اسرائیل تاکنون هیچ انعطاف‌پذیری در قبال توافق احتمالی با ایران نشان نداده است، اما چند هفته قبل بود که " ایهود باراک " وزیر جنگ در اظهارنظری کتبی عنوان کرد که اسرائیل با ادامه غنی‌سازی اورانیوم در سطح پایین ۳.۵ درصد موافقت کرده و اجازه خواهد داد تا چند صد کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۳.۵ درصد در این کشور بماند.

این روزنامه صهیونیستی از قول یکی از مقامات ارشد اسرائیل می‌نویسد که مواضع باراک که آن‌ها را با مقامات محافظه‌کار آمریکا نیز به صورت خصوصی در میان گذاشته، با خطوط عنوان شده در اظهارات رسمی نتانیاهو(نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) که خواستار توقف کامل غنی‌سازی شده است، تناقض دارد.

البته اخیرا باراک به صورت عمومی خط فکری نتانیاهو را ادامه داده است، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مواردی که وزیر جنگ در اظهارنظر کتبی خود عنوان کرده است، در حقیقت همان امتیازات محدودی است که اسرائیل قصد دارد ارائه دهد تا ۱ + ۵ با استفاده از آن امکان مذاکره و گفت‌و‌گو با ایران را پیدا کنند.

به نظر می‌رسد هم کشورهای ۵ + ۱ و هم ایران به دنبال آن هستند تا به یک توافق دو جانبه دست یابند، که احتمالا تحت آن ایران غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد را متوقف می‌کند. این می‌تواند بدان معنی باشد که احتمالا غنی‌سازی در سایت مستحکم و زیرزمینی فردو در نزدیکی قم، متوقف شود. همچنین می‌تواند به معنی آن باشد که ایران حدود ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده در سطح ۲۰درصد را تحویل می‌دهد.

در مقابل، ۱ + ۵ تلاش‌ها برای افزایش تحریم‌ها بر ضد ایران را متوقف می‌کنند. به علاوه ایران یک محموله از میله‌های سوخت هسته‌ای برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی خود دریافت می‌کند.

البته روز یکشنبه یکی از مقامات اسرائیلی عنوان کرده بود که اسرائیل به روند سختگیرانه خود ادامه می‌دهد تا اطمینان یابد که ۱ + ۵ در توافق با تهران عجله نمی‌کنند.

این مقام صهیونیست در این رابطه گفته است: ما می دانیم که قدرت‌ها می‌خواهند با ایران به یک توافق برسند، و به همین جهت هم هست که ما نسبت به رضایت‌مندی کنونی هشدار می‌دهیم.

با وجود آنکه مقاله فوق در ظاهر لحنی مغرورانه دارد، اما در اصل به ناچاری اسرائیلیها در کنار آمدن با برنامه هستهای ایران و شکست طرحهای غرب برای توقف فعالیت سایتهای هستهای، اذعان دارد.