به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، حامد کرزی در حاشیه نشست شیکاگو در دیدار با "آصف علی زرداری"، بیان داشت: با تروریسم و افراطگرایی در منطقه باید مبارزه جدی صورت بگیرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: حامد کرزی در این دیدار گفت که به خاطر بقای افغانستان و پاکستان، باید با این پدیده مبارزه صادقانه انجام شود.

در بیانیه تصریح شده است: در این دیدار که روز یکشنبه انجام شد، درباره روند صلح افغانستان و نقش پاکستان در این روند، نیز بحثو گفت‌وگو صورت گرفت.

در این دیدار روسای جمهور افغانستان و پاکستان بر گسترش روابط ۲ جانبه، توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی نیز تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور افغانستان از همتای پاکستانی خود خواست تا به برخی از محموله‌های کتاب‌های درسی مدارس افغانستان که در پاکستان متوقف شده است، اجازه ورود به افغانستان داده شود.

بر اساس این منبع، در دیدار حامد کرزی با رئیس جمهور پاکستان توافق شد تا وزیر خارجه پاکستان در آینده نزدیک به افغانستان سفر کند.

در همین حال رسانه‌های پاکستانی نیز گزارش دادند که در دیدار ۴۰ دقیقه‌ای روسای جمهور افغانستان و پاکستان، در خصوص اوضاع افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی و همچنین نحوه اداره افغانستان بعد از خروج نیروهای خارجی، بحثو تبادل نظر صورت گرفت.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه دیگری به دیدار حامد کرزی و " فرانسوا اولاند " رئیس جمهور فرانسه نیز در حاشیه نشست شیکاگو اشاره و اعلام کرد: در این دیدار هر دوطرف در مورد روابط تاریخی میان افغانستان و فرانسه بحثو تبادل نظر کردند.

بر اساس این اطلاعیه، در این دیدار روسای جمهوری افغانستان و فرانسه، موافقت کردند تا با خروج نیروهای رزمی فرانسه از افغانستان، فرانسه همکاری‌های خود را در عرصه آموزش نیروهای امنیتی افغان ادامه دهد.

در ادامه این دیدار، حامد کرزی ضمن تشکر از کمک و همکاری کشور فرانسه به افغانستان، خواستار همکاری‌های بیشتر فرانسه در عرصه‌های بازسازی، بهداشت، تحصیلات عالی، آموزش و اقتصاد، با افغانستان شد.

همچنین دفتر ریاست جمهوری افغانستان در یک بیانیه دیگر، از دیدار حامد کرزی با دبیرکل سازمان ملل نیز در حاشیه نشست شیکاگو خبر داد.

بر اساس این منبع، در این دیدار هر دوطرف در مورد روند صلح و نقش پاکستان در آن و همچنین دسترسی زنان افغان به آموزش و تحصیلات عالی، بحثو گفت‌وگو کردند.

" بانکی مون " گفت: سازمان ملل در درازمدت با افغانستان همکار خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد: در روند صلح همکاری های منطقه‌ای و مذاکره با مخالفان دارای اهمیت است.

مون تصریح کرد: سازمان ملل در صورت تقاضای دولت افغانستان در بخش فنی برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری، با افغانستان همکاری خواهد کرد.

سپس حامد کرزی، ضمن تشکر از همکاریهای سازمان ملل به افغانستان، گفت: برای افغانستان سالهای آینده از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی بیشتر مسئولیتها را به عهده خواهد گرفت.