زمان پایان دادن به روابط ویژه واشنگتن با اسرائیل فرا رسیده است

«استفان ام والت»، کارشناس معروف آمریکایی و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد با نوشتن مقاله‌ای در مجله « فارن پالیسی » اعلام کرد زمان پایان دادن به روابط خاص با اسرائیل فرا رسیده است.

این استاد آمریکایی با اشاره به اینکه مزایای حمایت آمریکا از اشغالگران بیش از هزینه‌های بالای آن نیست، افزود: «نقض اخیر اسرائیل علیه فلسطینیان شواهد بیشتری را ارائه کرده است که نشان می‌دهد واشنگتن باید حمایت بدون قید و شرط اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک خود را از اسرائیل بردارد.»

او در این مقاله نوشت: «آخرین دور جنگ بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به روال معمول خاتمه یافت. آتش‌بس کردند، وضعیت فلسطینیان بدتر شد و مسائل اساسی حل نشده باقی ماند. همچنین شواهد بیشتری به دست آمده است که نشان می‌دهد آمریکا باید حمایت اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک بدون قید و شرط از اسرائیل را متوقف کند چرا که مزایای آن صفر است و هزینه‌هایش هم زیاد است، به جای یک رابطه خاص، آمریکا و اسرائیل نیاز به یک رابطه عادی دارند.»

والت معتقد است رژیم صهیونیستی نظامی نژادپرست است زیرا به یهودیان امتیازاتی را اعطا کرده و دیگر ادیان را از این امتیازات محروم کرده است.

این کارشناس و استاد دانشگاه در ادامه این گزارش نوشت: «دهه‌ها اقدامات وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینیان، توجیه اخلاقی برای حمایت بی قید و شرط از آمریکا را از بین برده است. اسرائیل بدون ترس از پاسخگویی و مجازات، شهرک سازی می‌کند، حقوق سیاسی مشروع فلسطینیان را انکار می‌کند، با آن‌ها به عنوان شهروندان درجه دو برخورد می‌کند و از قدرت نظامی برای کشتن، ترساندن و بازداشت ساکنان اراضی اشغالی و غزه استفاده می‌کند.»

پیشتر نیز روزنامه «جروزالم پست» طی یک نظرسنجی از مردم آمریکا، اعلام کرده بود دو سوم آمریکایی‌ها معتقدند باید در روابط خاص آمریکا و رژیم صهیونیستی تجدید نظر شود.