السیسی رئیس‌جمهور قانونی مصر است

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در مصاحبه‌ای گفت که عبدالفتاح السیسی ، رئیس‌جمهور قانونی این کشور است.

او در مصاحبه با شبکه العربی (مستقر در لندن) گفت که از نظر قطر، مصر کشور بزرگی است و در پرونده‌های منطقه‌ای نقش تعیین کننده بر عهده دارد و دوحه نیز از این جایگاه حمایت می‌کند و این مسأله موجب می‌شود تا دو کشور در پرونده‌های مختلف با یکدیگر هماهنگ باشند. محمد بن عبدالرحمن مسأله فلسطین را بهترین نمونه برای همکاری دو کشور قطر و مصر ذکر کرد.

وزیر خارجه قطر همچنین گفت که روابط این کشور با مصر روزهای بحرانی را به خود دیده، اما در بدترین شرایط نیز روابط حداقلی حفظ شده است؛ اما نتایج برآمده از نشست «العُلا» در عربستان که به بحران سه و نیم ساله پایان داد، موجب شده است تا افق‌ روشنی برای گسترش روابط دوحه و قاهره نمایان شود.

 «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در خصوص پرونده اخوان‌المسلمین در مصر که قطر از حامیان اصلی این گروه به شمار می‌رود نیز گفت این پرونده هنوز محل مناقشه دو کشور است و در کمیته‌های دو جانبه دو کشور برای حل آن بحث و گفت‌‌وگو می‌شود.

او افزود: «همان‌گونه که گفتم مسائل اختلافی را می‌شود حل کرد و ما امروز در مصر با دولت این کشور همکاری می‌کنیم، دولت قانونی که انتخاب شده است. ما با احزاب سیاسی همکاری نمی‌کنیم و فقط با دولت‌ها کار داریم.»

وزیر خارجه قطر در ادامه دیدار با «عبدالفتاح السیسی» را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت که در این دیدار «روح برادری» حاکم بود و پیش از این نیز تماس‌های تلفنی السیسی و تمیم بن حمد گام‌های مثبتی بود که برداشته شد.

او روز دوشنبه هفته گذشته در قاهره با عبدالفتاح السیسی دیدار کرد و پیام امیر قطر را به وی داد. سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر پس از این دیدار گفت که امیر قطر از رئیس‌جمهور مصر خواسته تا به دوحه سفر کند.

از زمان امضای بیانیه «العُلا» در چهارم ژانویه ۲۰۲۱ ( ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹) و پایان بحران سه و نیم ساله میان قطر با کشورهای عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر، روابط میان دوحه و قاهره نیز به سرعت در مسیر بهبود حرکت کرده است؛ هرچند که هنوز هزاران نفر از اعضای اخوان‌المسلمین و رهبران این گروه در زندان‌ها به سر می‌برند.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله سوریه پرداخت و گفت که دوحه هیچ افق روشنی برای حل و فصل سیاسی بحران در سوریه نمی‌بیند و برنامه‌ای نیز برای عادی‌سازی روابط با این کشور ندارد.

او مدعی شد که دولت سوریه همچنان به نادیده گرفتن بخش مهمی از جامعه این کشور ادامه می‌دهد و تغییری در این سیاست رخ نداده است و ادعا کرد: «حکومت سوریه جنایات شنیعی علیه مردم خود انجام داده است.»

این سخن در حالی است که کشورهای عربی همسایه قطر از جمله امارات، بحرین و عمان روابط رسمی با دمشق دارند و منابع متعدد از ارتباطات میان سوریه و عربستان سعودی در سطوح مختلف خبر می‌دهند. وزیر گردشگری سوریه نیز هفته پیش به ریاض رفت و «بثینه شعبان» مشاور بشار اسد از بهبود روابط با عربستان سعودی در آینده نزدیک خبر داده است.