پاسخ منفی آلمان به تقاضای اوکراین

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» « هایکوماس » وزیر خارجه آلمان در یک نشست خبری در برلین پیش از نشست آنلاین وزرای خارجه ناتو گفت: «من متقاعد شده‌ام که درگیری (در اوکراین ) فقط از کانال‌های سیاسی قابل حل است و این باید برای همه دست اندرکاران روشن باشد.»

وی افزود: «این اصل راهنمای تعامل ماست و تغییری نخواهد کرد. تحویل سلاح در این امر کمکی نمی‌کند.»

سخنان ماس در پاسخ به مصاحبه «ولدیمیر زلنسکی»  رئیس جمهور اوکراین با یک روزنامه آلمانی بود که وی درخواست کمک نظامی از آلمان کرده بود.

زلنسکی گفته بود: «آلمان به ما کمک نظامی نکرده، اما می‌تواند کمک کند. آلمان کشتی‌های عالی، قایق‌های تندرو مجهز به موشک و قایق‌های گشتزنی دارد.»

 در فعل و انفعالی در خصوص تحولات منطقه، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه به ترکیه در زمینه افزایش همکاری نظامی با اوکراین هشدار داد.  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «اکیداً توصیه می‌کنیم که همکاران ترکیه‌ای ما شرایط را به دقت تجزیه و تحلیل کرده و مانع احساسات نظامی‌گری کی‌یف شوند.»

وی گفت که تشویق اقدامات تهاجمی اوکراین در قبال انضمام کریمه به خاک روسیه به معنای تجاوز به تمامیت ارضی کشور روسیه است. لاروف افزود: «ما امیدواریم آنکارا رویکرد خود را براساس نگرانی‌های مشروع ما تنظیم کند.»

اوکراینی‌ها اخیرا روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند. اوکراین چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک دریافت کرده و مشغول انباشت آنها در نزدیکی مرز روسیه است.