پرونده تبادل اسرا با حماس در حال حل‌وفصل است

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نوشت که مقامات مسئول اسرائیلی انتظار دارند که پرونده مبادله اسرا با جنبش مقاومت اسلامی ( حماس )، طی چند هفته یا چند ماه حل و فصل شود.

این روزنامه همچنین به نقل از یک منبع بلندپایه در دستگاه اطلاعات مصر نوشت: از زمان برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، هنوز هیچ پیشرفت ملموسی در این پرونده حاصل نشده است. وضعیت سیاسی در اسرائیل مانع تسهیل این پیشرفت می‌شود و قاهره از اهداف رهبران کنونی اسرائیل اطلاعی ندارد.

جنبش حماس از زمان جنگ تابستان ۲۰۱۴، چهار اسرائیلی را در اسارت خود گرفته است که دو نفر از آن‌ها نظامی هستند که در این جنگ مشارکت داشتند و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند. در مقابل، ۴۵۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۴۱ زن و ۱۴۰ فلسطینی کم سن‌وسال و ۴۴۰ بازداشتی اداری، در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

«تور وینسلاند» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور غرب آسیا روز چهارشنبه پیش، با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار کرد.گانتز در این دیدار پیشنهاد آتش‌بس طولانی مدت در غزه و بازگرداندن اسرائیلی‌هایی را که در اسارت جنبش حماس هستند، مطرح کرد.

دوشنبه هفته پیش نیز، سرتیپ «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر در سفری به نوار غزه با «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در نوار غزه دیدار کرد.

السنوار پس از این دیدار ضمن اعلام آمادگی حماس برای ورود به مذاکرات فوری و سریع درباره تبادل اسراگفت: «فرصت واقعی برای پیشرفت در پرونده تبادل اسرا با اسرائیل وجود دارد».

برخی منابع می‌گویند که مذاکرات تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس که تحت نظارت دستگاه اطلاعات مصر در جریان است، شاهد پیشرفت‌هایی بوده است.