آغاز سفر ۸ روزه جو بایدن به اروپا

 سفر 8 روزه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اروپا از امروز چهارشنبه با ورود به بریتانیا رسما آغاز خواهد شد.

 بر اساس این گزارش، این نخستین سفر خارجی بایدن از زمان ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور آمریکا به شمار می رود. مهمترین ماموریت بایدن در این سفر، بهبود روابط بین آمریکا و اروپا است، روابطی که در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت با تنش روبرو شده بود.

این سفر آزمون بزرگی برای توانایی بایدن در ترمیم و بهبود روابط با متحدان بزرگ ایالات متحده به شمار می رود. دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا با اعمال تعرفه های تجاری و خروج از پیمان های مهم بین‌المللی، لطمه های زیادی را به جایگاه واشنگتن در عرصه بین‌المللی و روابط آمریکا و متحدان اروپایی اش وارد کرده است.

بایدن در آستانه سفر به اروپا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، نوشت: من طی هفته جاری دموکراسی های جهان را بار دیگر متحد خواهم کرد و آنها را در کنار هم قرار خواهم داد.

وی در ادامه افزود: این سفر اثبات خواهد کرد که دموکراسی ها می توانند برای دستیابی به نتایج واقعی و عینی برای مردمی که در یک جهان به سرعت در حال تغییر روبرو هستند، همکاری کنند.

بایدن در ادامه این یادداشت نوشت: مهمترین هدف من از این سفر، تاکید بر ارزش های دموکراتیک و همکاری با اروپایی ها خواهد بود.

وی ضمن دفاع قاطع از دموکراسی های غربی، افزود: ما مراقب هستیم که قواعد و قوانین و مقررات تجاری و فناوری در قرن 21 توسط دموکراسی های مبتنی بر بازار تعیین شود و نه توسط چین یا کشوری دیگر.

بایدن افزود: برای مقابله با بحران های متعدد بین‌المللی و تهدیدهای فزاینده مسکو و پکن، من به دنبال تحکیم اتحادهای دموکراتیک با همه دموکراسی های غربی خواهم بود.

دیدار بایدن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در روز 16 ژوئن در شهر ژنو نقطه عطف مهمی در این سفر 8 روزه خواهد بود. بایدن قصد دارد در دیدار با پوتین نگرانی های خود را درباره حملات باج افزاری هکرهای روسی، تجاوزات روسیه علی اوکراین و سایر مسائل مهم بین المللی به طور مستقیم مطرح کند.

بایدن در جریان این سفر در نشست رهبران گروه 7 شرکت خواهد کرد. پیش بینی می شود موضوعات مهمی مثل دیپلماسی واکسن، تجارت، تغییرات آب و هوایی و بازسازی زیرساخت ها در کشورهای در حال توسعه در این نشست مطرح خواهد شد. مقام های آمریکایی قصد دارند از این نشست به عنوان فرصتی برای مقابله با نفوذ چین استفاده کنند.

از سوی دیگر تلاش بایدن برای تعیین یک مالیات حداقل جهانی برای شرکت های چندملیتی با مخالفت هایی در داخل آمریکا روبرو شده است. نمایندگان جمهوریخواه به شدت با این طرح و برنامه دولت بایدن مخالفت کرده‌اند.

بایدن روز پنجشنبه با بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا دیدار خواهد کرد. این فرصت خوبی برای بهبود روابط لندن و واشنگتن به شمار می رود، آن هم پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا.

پس از نشست 3 روزه گروه 7، بایدن و همسرش با ملکه انگلیس دیدار خواهند کرد. بایدن 78 ساله در سال 1982 میلادی زمانی که سناتور ایالت دلاور بود، با ملکه انگلیس دیدار کرده است.

بایدن پس از سفر به انگلیس قصد دارد با عزیمت به بروکسل در نشست ناتو و اتحادیه اروپا شرکت کرده و با رهبران ارشد اروپایی دیدار کند. به نظر می رسد مهمترین موضوعات نشست ناتو ، تهدیدات ناشی از روسیه و چین و افزایش هزینه های نظامی ناتو خواهد بود.

سفر اروپایی بایدن در نهایت در شهر ژنو و دیدار با پوتین به پایان خواهد رسید. به نظر می رسد دیدار با پوتین سخت ترین بخش سفر اروپایی رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.