طالبان دولت افغانستان را متهم کرد

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با متهم کردن دولت افغانستان به تخریب روند صلح و وقت‌کشی، شروط این گروه برای پذیرش آتش‌بس را مطرح کرد.

مجاهد به «فارین پالیسی» گفت: ما زمانی می‌توانیم به آتش‌بس فکر کنیم که طرف مقابل به روند صلح و مذاکرات متعهد باشد و باور کند که می‌توان بجای جنگ از طریق صلح به اهداف دست یافت.

وی با اظهار اینکه که تقریباً هیچ اعتمادی بین دو طرف وجود ندارد، افزود: ما چگونه می‌توانیم جنگ را متوقف کنیم؟ هیچ اعتمادی وجود ندارد که بتواند جایگزینی برای جنگ باشد.

سخنگوی طالبان درباره احتمال توقف جنگ با خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان نیز گفت: ما دو هدف عمده داریم، اولی این است که همه نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند و دومی که بسیار مهم می‌باشد، این است که ما باید یک دولت اسلامی را تشکیل دهیم که شامل همه افغان‌ها باشد.

مجاهد تصریح کرد: اگر نیروهای خارجی خارج شوند هدف دوم ما باقی می‌ماند و اگر به آن دست پیدا نکنیم مجبور خواهیم بود که تا رسیدن به این هدف خود به جنگ ادامه دهیم.

وی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن کامل توافقنامه قطر از جمله خروج سران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل و آزادی زندانیان طالبان گفت که درباره چگونگی نظام آینده و تقسیم قدرت در میز مذاکره بحث خواهد شد.

سخنگوی طالبان ادامه داد: امیدواریم که طی دو یا سه سال اتفاق بیفتد که ما در مورد آینده و صلح خود صحبت کنیم و به سمت ثبات حرکت کنیم و به عنوان افغان دور هم جمع شویم.

مجاهد با اظهار اینکه طالبان خواستار روابط سازنده با تمام کشورهای منطقه است، گفت که این گروه با پاکستان روابط ویژه‌ای ندارد.

وی افزود که «ملا هیبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان در پاکستان نیست بلکه در افغانستان حضور دارد اما به دلایل امنیتی امکان ارتباط او با رسانه‌ها نیست.