کمک نظامی آمریکا به اوکراین برای قویت نقاط مرزی با روسیه

  وزارت دفاع آمریکا امروز اعلام کرد ۱۵۰ میلیون دلار کمک به منظور تقویت نقاط مرزی میان اوکراین و روسیه به دولت کی یف اختصاص داده است.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: بسته کمک هزینه ۱۵۰ میلیون دلاری در قالب طرح امنیتی به دولت اوکراین داده می‌شود و شامل مواردی چون تکمیل تجهیزات و تسلیحات نظامی، آموزش نیرو‌های نظامی و تقویت نقاط مرزی است.

در این بیانیه همچنین تاکید شده مقامات آمریکا امیدوارند دولت اوکراین همکاری قابل قبولی با نیرو‌های ناتو برای تقویت نقاط مرزی مشترک بین روسیه و اوکراین داشته باشد.

براساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا این پول باید به تجهیز رادار‌های ضدتوپخانه، سیستم‌های ضدهوایی بدون سرنشین، تجهیزات ارتباطی ایمن، تجهیز امکانات برای جنگ الکترونیکی و تقویت سامانه نیروی هوایی و جنگنده‌ها تخصیص داده شود.

همچنین وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد این پول برای سال مالی ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده است، ولی تخصیص کامل آن منوط به همکاری اوکراین در جهت اصلاحات نظامی است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: وزارت دفاع آمریکا تایید می‌کند که اوکراین امسال در زمینه دفاعی و تسلیحاتی پیشرفت خوبی داشته است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین در ماه‌های میلادی گذشته ۱۲۵ میلیون دلار دیگر به منظور کمک هزینه نظامی برای اوکراین در نظر گرفته بود. دولت آمریکا متعهد شده به تدریج و طول چند سال ۲.۵ میلیارد دلار کمک نظامی – امنیتی به اوکراین داشته باشد.

دولت آمریکا پشتیبانی خود از ارتش اوکراین را از سال ۲۰۱۴ و زمانی که شبه جزیره کریمه در یک همه پرسی به الحاق به روسیه رای مثبت داد. در سال‌های اخیر روسیه و اوکراین بر سر شبه جزیره کریمه با یکدیگر اختلافات جدی دارند و در این میان کاخ سفید از حامیان دولت کی یف است.

این کمک هزینه نظامی در حالی به دولت اوکراین تخصیص داده شده که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سفر خارجی خود قرار است در روز‌های آتی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو کند. موضوع اوکراین یکی از مهمترین موارد اختلاف میان مسکو و واشنگتن محسوب می شود.