چین از تأکید بایدن و پوتین بر اجتناب از جنگ هسته‌ای استقبال کرد

 وزارت امور خارجه  چین  از تأکید روسای جمهور روسیه و آمریکا بر لزوم اجتناب از وقوع جنگ هسته‌ای، استقبال کرد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه در نشست خبری روزانه گفت: «چین از توافق حاصل شده بین روسیه و ایالات متحده درخصوص گفت‌وگوهای دوجانبه بر سر ثبات راهبردی استقبال می‌کند».

لیجیان افزود: «روسیه و ایالات متحده به عنوان کشورهای دارای بزرگ‌ترین زرادخانه‌های اتمی باید از دستورالعمل‌های سازمان ملل و توافقات بین‌المللی تبعیت کنند و به مسئولیت‌های ویژه و اساسی خود درخصوص خلع سلاح اتمی پایبند بوده و ذخایر اتمی خود را به شکل قابل تأییدی کاهش دهند».

این دیپلمات چینی گفت: «همچنین دریافتیم که سران دو کشور بر این اصل تأکید کردند که جنگ اتمی برنده‌ای ندارد و هرگز نباید رخ دهد. چین نیز تأکید بر این اصل را میان پنج کشور دارای بیشترین سلاح اتمی ترویج می‌کند تا خطر وقوع جنگ اتمی را کاهش داده و از ثبات راهبردی جهانی محافظت کنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «چین همواره از تلاش‌های بین‌المللی در راستای کنترل تسلیحات اتمی حمایت کرده و به گفت‌وگو با دیگر کشورها درباره طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به ثبات راهبردی در چارچوب مکانیسم‌های همکاری پنچ قدرت اتمی جهان، کنفرانس خلع سلاح اتمی و کمیته نخست مجمع عمومی سازمان ملل ادامه می‌دهیم. ما همچنین آمادگی داریم بر اساس احترام متقابل و بر پایه برابری، با طرف‌های مربوطه گفت‌گوهایی دوجانبه داشته باشیم».

رهبران روسیه و آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) پس از دیداری طولانی در بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند: «ما "جوزف آر. بایدن"، رئیس جمهورآمریکا و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه خاطر نشان می‌کنیم که ایالات متحده و روسیه نشان داده اند که حتی در دوره‌های پرتنش می‌توانند در اهداف مشترک قابل پیش بینی در حوزه راهبردی، کاهش خطر درگیری‌های نظامی و تهدید جنگ اتمی پیشرفت کنند».

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «تمدید اخیر پیمان "نیو استارت" نمونه‌ای از تعهد ما در زمینه کنترل تسلیحات اتمی است. امروز، ما این اصل را دوباره تایید می‌کنیم که جنگ هسته‌ای فاتح ندارد و هرگز نباید وارد چنین جنگی شد».

در خاتمه این بیانیه آمده است: «مطابق با این اهداف، ایالات متحده و روسیه در آینده نزدیک یک گفت‌وگوی دوجانبه با ثبات و راهبردی را آغاز خواهند کرد. از طریق این گفت‌وگو ما در تلاشیم تا زمینه اقدامات جهت کنترل تسلیحات و کاهش خطرهای آینده را فراهم کنیم».