سیلی انتخاباتی به صورت ماکرون

نتایج اولیه از انتخابات منطقه‌ای فرانسه حاکی است « امانوئل ماکرون »، رئیس‌جمهور فرانسه و رقیبش «مارین لوپن» هیچ کدام نتوانسته‌اند در دور نخست‌ این رأی‌گیری به نتایج مورد انتظارشان دست پیدا کنند.

وبگاه رسانه دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی نوشته پیش‌بینی‌ها حاکی است حزب مرکزگرای ماکرون ۱۰ درصد از آرا را تصاحب خواهد کرد. این رأی تنها برای شرکت کردن در دور دوم این رأی‌گیری که هفته آینده برگزار می‌شود کافی است.

حزب «اجتماع ملی» به ریاست «مارین لوپن» نیز عملکردی بسیار پایین‌تر از انتظارات داشته است.  حزب ماکرون و لوپن هر دو نسبت به حزب جمهوری‌خواه در رده‌های پایین‌تر قرار گرفته‌اند.

«آرور برگه»، یکی از هم‌حزبی‌های ماکرون در پارلمان فرانسه درباره عملکرد حزب «لا رپوبلیک آن مارش» در این انتخابات گفته «این سیلی دموکرات به صورت همه ما بود.»

این نماینده پارلمان تعبیر سیلی را از اتفاقی که حدود ۱۰ روز پیش هنگام سفر ماکرون به منطقه‌ای در جنوب فرانسه رخ داده گرفته است. در جریان آن سفر مردی به صورت ماکرون سیلی زد.

عملکرد ماکرون در فرانسه مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفته. «دامیل تارل» ۲۸ ساله که به ماکرون سیلی زد در جلسات بازجویی انگیزه‌اش از این کار را خشم از «افول فرانسه» توصیف کرده است.

او در جلسات بازجویی گفته که با جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» که اعتراضاتشان دولت ماکرون را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد ارتباطاتی داشته است. 

انتظار می‌رفت حزب اجتماع ملی در دور نخست این رأی‌گیری در صدر قرار گرفته و دست‌کم در یکی از مناطق پیروز شود. این حزب، اکنون پیش‌بینی می‌شود جایگاه دوم را به خودش اختصاص دهد.

مارین لوپن خودش به عنوان نامزد در این انتخابات شرکت نکرده اما حزب متبوعش را در این رأی‌گیری رهبری می‌کند. او مشارکت بی‌سابقه اندک در این انتخابات را «فاجعه مدنی» توصیف کرده است. پیش‌بینی شده ۶۶ درصد در این انتخابات شرکت نکرده باشند.

لوپن، ناتوانی دولت ماکرون در ایجاد اعتماد نسبت به نهادهای سیاسی را عامل مشارکت اندک در این انتخابات دانسته است. او گفت: «بیاید با واقعیت روبرو شویم. در یک رویداد بی‌سابقه نزدیک به ۷۰ درصد به دلیل بی‌اعتمادی به نظام انتخاباتی حاضر به مشارکت نشده‌اند. این بی‌اعتمادی موجب شده رأی‌دهندگان احساس کنند هیچ چیز قابل تغییر نیست و همه چیز به یغما رفته است.»

رأی‌دهندگان برای انتخابات شوراهای جدید در ۱۲ ناحیه مستقر در بخش اصلی فرانسه، جزیره کرس به علاوه چهار منطقه برون‌مرزی این کشور به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. بیش از ۱۵۷۰۰ کاندید برای تصاحب ۴۱۰۰ کرسی فعالیت می‌کنند.

نتیجه این انتخابات به دقت در فرانسه دنبال می‌شود و کارشناسان آن را تب‌سنج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه می‌دانند که قرار است کمتر از یک سال دیگر برگزار شود.

نظرسنجی در محل اخذ رأی توسط موسسه افکارسنجی «ایپسوس» نشان داده حزب محافظه‌کار «جمهوری‌خواه» موفق به کسب ۲۷ درصد از آرا خواهد شد. حزب اجتماع ملی با ۱۹ درصد در رده دوم قرار دارد.

حزب سبز، حزب سوسیالیست و حزب آن مارش (حزب ماکرون) هر یک موفق به کسب ۱۱ درصد از آرا خواهند شد.

این نخستین بار است که حزب ماکرون در انتخابات منطقه‌ای فرانسه شرکت می‌کند. این حزب، در انتخابات منطقه‌ای دور قبل که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد هنوز اعلام موجودیت نکرده بود.

کارشناسان می‌گویند انتظار نمی‌رفته حزب ماکرون عملکرد خوبی در این انتخابات داشته باشد. ماه پیش یک وزیر کابینه ماکرون به خبرگزاری فرانسه گفت: «حزبی که در قدرت است هیچ‌گاه عملکرد خوبی در چنین انتخابات‌هایی ندارد.»

با وجود این، بی‌بی‌سی نوشته باز هم عملکرد حزب آن مارش بدتر از آن چیزی بوده که انتظار می‌رفته است. این حزب در هیچ‌یک از مناطق به صورت مستقیم پیروز نشده و این نشانه‌ای است که نتوانسته در سطح محلی حمایت‌های کافی مردمی را جلب کند.

انتخابات منطقه‌ای فرانسه به دلیل همه‌گیری کرونا سه ماه تعویق افتاد. دور دوم این انتخابات یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.