نقش عراق از نگاه هایکو ماس در منظقه

وزیر خارجه آلمان غروب دوشنبه به وقت تهران به اهمیت کشور عراق در غرب آسیا و برگزاری انتخابات در این کشور اشاره کرد.

به گزارش منابع خبری، « هایکو ماس » وزیر خارجه آلمان در توییتی در این زمینه نوشت: «امروز با وزیر امور خارجه عراق صحبت کردیم. انتخابات در اکتبر یک نقطه عطف مهم خواهد بود. دولت اهداف عمده اصلاحاتی دارد که ما می‌خواهیم از آنها پشتیبانی کنیم. با رویکرد متوازن منطقه‌ای، نقش عراق برای ثبات منطقه بسیار مهم است.»

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق چندی قبل بر برگزاری «انتخابات عادلانه و سالم» در عراق تأکید کرد. 

الکاظمی در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت، «من آمدم در حالی که برگزاری انتخابات را به من سپرده‌اند. آنچه برای من مهم است، برگزاری انتخابات عادلانه و سالم است. بحران‌های سیاسی در دنیا همه‌اش ناشی از مشکلاتی در انتخابات است لذا همه باید برای موفق شدن انتخابات همکاری کنیم.»

الکاظمی توضیح داد که وضع سیاسی نباید بر وضعیت امنیتی تاثیر بگذارد. سازمان‌های امنیتی باید مستقل باشند تا تحت فشار قرار نگیرند. باید کشوری موفق بسازیم که بتواند از فرزندان ما محافظت کند.

وزیر خارجه آلمان در حالی این سخنان را بیان کرد که  پارلمان این کشور عملیات نیروهای آلمانی در عراق را برای ۱۵ ماه دیگر تمدید کرد. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مشارکت آلمان در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۲ تمدید شده و ارتش آلمان با حداکثر ۵۰۰ نیرو این عملیات را در پیش خواهد گرفت.

آلمان چندی پیش به عملیات شناسایی با جنگنده‌های  تورنادوهای خود در عراق پایان داد. عملیات آموزشی ارتش آلمان برای نیروهای امنیتی عراقی در آینده به عنوان بخشی از عملیات ناتو همچنان ادامه خواهد داشت.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز اخیرا در دیدار با نخست وزیر عراق در برلین  وعده کمک و حمایت در مبارزه با گروه تروریستی داعش را داده بود.