دیدار وزیر امور خارجه قرقیزستان با «میریسلاو یانکو»

در جریان نشست دیپلماتیک آنتالیا «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان با «میریسلاو یانکو» دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

موضوع اصلی گفت و گو حل و فصل درگیری در مرز قرقیزستان و تاجیکستان ، ایجاد صلح و تعامل قرقیزستان با سازمان ملل بود.

قزاق بایف در مورد نتایج انتخابات پارلمانی، تمدید دوره یک ساله پارلمان ، تشکیل کابینه جدید وزرا و قانون اساسی گزارشاتی داد.

وی اطلاعات جزئی از  اوضاع جنوب این کشور ارائه داد. به ویژه بر این نکته تأکید کرد که قرقیزستان قصد دارد و آماده است تا این مسئله را با تاجیکستان فقط با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل کند.

وی خاطرنشان کرد که دو کشور و دو ملت با پیوندهای تاریخی دوستی و تفاهم متقابل ارتباط دارند و «بیشکک» به تعهدات خود در چارچوب تمام توافق نامه های امضا شده با تاجیکستان عمل می‌کند.  

همچنین اشاره شد که طرف قرقیزستان تمام اقدامات مرمت را با هزینه شخصی انجام می‌دهد. وضعیت در جنوب به طور کلی پایدار است اما همچنان تشنج وجود دارد.

یانکو از پاسخ «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به درخواست «سادیر جباراف» ، رئیس جمهوری قرقیزستان در مورد حمایت قرقیزستان توسط صندوق سازندگی صلح خبر داد. 

مشخص شد که برای 5 سال آینده، برنامه ریزی شده است که طی دو مرحله از منابع مالی مذکور به ارزش 10 تا 15 میلیون دلار به این کشور اختصاص یابد.

وی همچنین از آمادگی سازمان ملل برای کمک به تطبیق احکام و مقررات قرقیزستان در قانون اساسی جدید این کشور خبر داد.

طرفین درمورد بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی - اجتماعی ، اوضاع بشردوستانه در جنوب قرقیزستان، مشارکت برنامه توسعه ملل متحد در این کشور گفت و گو کردند.

یانکو آمادگی سازمان ملل برای کمک به قرقیزستان در بسیاری از موضوعات اولویت‌دار برای پروژه‌های جدید در جنوب قرقیزستان و ارائه ارزیابی و مشاوره تخصصی برای بهبود وضعیت اعلام کرد.