آمریکا تا خروج از افغانستان فقط چند روز فاصله دارد!

 برخی مقامات آمریکایی به شرط فاش نشدن نامشان به رویترز گفته اند که به نظر می رسد خروج نظامیان این کشور از افغانستان از زمان ادعایی تکمیل این فرایند در ۱۱ سپتامبر، جلوتر است و تنها چند روز به پایان آن باقی مانده است.

عملیات خروج نظامیان و تجهیزات آمریکا از افغانستان، به گفته این مقامات ناشناس، شامل نیروهایی که قرار است برای به اصطلاح محافظت از سفارت آمریکا و تامین امنیت فرودگاه کابل در این کشور باقی بمانند، نمی شود. تعداد این نیروها حدود ۶۵۰ نفر اعلام شده است.

ارتش آمریکا بعد از اینکه در ماه ژوئن اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد عملیات خروج انجام شده است، ارائه جزئیات بیشتر درباره سرعت خروج نظامیان این کشور را متوقف کرد.

افشای تسریع خروج ادعایی نظامیان آمریکا از افغانستان بعد از آن اعلام می شود که طالبان در سراسر افغانستان پیشروی هایی داشته است. به ادعای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طالبان هم اکنون کنترل ۸۱ مرکز ولسوالی از ۴۱۹ مرکز ولسوالی در افغانستان را در دست دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبر تکمیل پیش از موعد فرایند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در حالی منتشر می شود که ارتش آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که احتمالاً روند اجرای این برنامه ادعایی را به علت پیشرفت طالبان در تصرف برخی مناطق این کشور، کند می کند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، مهلت خروج کامل نیروهای آمریکایی را همچنان همان زمان اعلام شده قبلی یعنی ۱۱ سپتامبر اعلام کرده بود اما همزمان گفته بود که سرعت انجام آن ممکن است دستخوش تغییر شود.

با این حساب، ادعای امروز رویترز درباره اینکه آمریکا تا تکمیل فرایند خروج از افغانستان فقط چند روز فاصله دارد؛ با ادعای قبلی پنتاگون مبنی بر کند شدن احتمالی روند خروج در تضاد است.

به نظر می رسد آمریکا با تناقض گویی ها و عدم شفافیت درباره روند ادعایی خروج از افغانستان، به دنبال پیچیده کردن شرایط در این کشور است حال آنکه برخی کشورها از جمله چین، پیشتر به واشنگتن گوشزد کرده بودند که باید مسئولانه از افغانستان خارج شود..