روش رام‌الله برای سرکوب خبرنگاران زن فلسطینی

پس از آنکه پنجشنبه گذشته فعال فلسطینی « نزار بنات » به دست نیروهای امنیتی تشیکلات خودگردان کشته شد  هفته جاری اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای در کرانه باختری انجام شد.

دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان تظاهرات فلسطینی‌ها را به شدت سرکوب کردند. در همین زمینه خبرنگاران زن فلسطینی که حین پوشش این اعتراضات مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، آن اتفاقات را در کنفرانسی مطبوعاتی که موسسه «الحق» ترتیب داده بود، روایت کردند.

بر اساس این گزارش، «نجلاء زیتون» یکی از این خبرنگاران گفت، علیرغم آنکه کارت خبرنگاری خود را نشان داده عناصر امنیتی تشکیلات خودگردان بارها سعی کرده‌اند تلفن همراه وی را حین عکسبرداری بگیرند و یکی از آنها که لباس شخصی بوده با باتوم چوبی وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است.

وی افزود: شخص دیگری تلفن همراه مرا دزدید و به سوی نیروهای امنیتی دوید و گوشی را به آنها تحویل داد و دیگر به من پس نداند.

نجلاء در ادامه گفت، ناسزا و الفاظ زشتی را از نیروهای امنیتی مرد و زن تشکیلات خودگردان شنیده و یکی از آنها با سنگ به پای وی زده است. یک نفر دیگر نیز در مکانی دیگر او را تعقیب کرده و به اسم وی را صدا زده است.

«فاتن علوان» دیگر خبرنگار زن گفت، هنگام پوشش اعتراضات لباس خبرنگاری به تن داشته است اما چندین بار سعی شده که تلفن همراهش مصادره شود. همچنین وی را تهدید به قرار گرفتن در لیست سیاه کرده‌اند.

دیگر خبرنگار زن فلسطینی به نام «شذی حماد» گفت، علاوه اینکه با سنگ مورد را زده‌اند عناصر امنیتی یک بمب گازی نیز به سمت صورتش پرتاب کرده‌اند. علاوه اینکه در روند تصویربرداری وی اخلال زیادی شده است.

وی افزود، از تهدیدهایی که شده هراس دارد و خبرنگاران هیچ مصونیتی ندارند.

«سجی العلمی» هم تصریح کرد، در پی استنشاق گازهای سمی دچار حالت خفگی شده است. یکی مأمور امنیتی وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و پس از اینکه سجی به یک مغازه پناه برده، با دنبال کردنش، وی را مورد تهدید قرار داده است.

در همین راستا یک روزنامه عبری مدعی شد که تشکیلات خودگردان «درخواست فوری از اسرائیل» داشته است تا آن را «به تجهیزات سرکوب تظاهرات» مجهز کند.