سفیر آمریکا در آلمان معرفی شد

 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه فرد مورد نظر خود برای احراز سمت سفیر این کشور در آلمان را معرفی کرده است.

 بر اساس این گزارش، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بایدن تصمیم گرفته است تا "امی گاتمن" رئیس فعلی دانشگاه پنسیلوانیا را به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در آلمان معرفی کند.

گاتمن که پدر یهودی اش در دوران آلمان نازی به آمریکا گریخته است، نخستین زنی خواهد بود که به عنوان سفیر آمریکا در آلمان معرفی می شود. تایید نهایی صلاحیت گاتمن مشروط به رای مثبت کنگره است.

آمریکا در یک سال گذشته پس از استعفای ریچارد گرنل سفیر پیشین ایالات متحده در آلمان، در این کشور سفیر نداشته است.

گاتمن 71 ساله که کارشناس فلسفه سیاسی است، تاکنون 17 کتاب نوشته است. نشریه فورچون در سال 2018 میلادی گاتمن را یکی از 50 رهبر بزرگ جهان معرفی کرده است.

گاتمن نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این کاملا مایه افتخار و غرور من است که از سوی رئیس جمهور برای این سمت مهم انتخاب شدم تا به کشورم خدمت کنم.

گاتمن که قبلا گفته بود قصد دارد در ژوئن 2022 میلادی از ریاست دانشگاه کناره گیری کند، افزود: تا زمانی که صلاحیت من از سوی مجلس سنا برای این پست جدید تایید شود، به فعالیت در دانشگاه ادامه خواهم داد.

انتخاب گاتمن به عنوان سفیر جدید آمریکا در آلمان در حالی است که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان قصد دارد اواخر ماه جاری میلادی از کاخ سفید دیدن کند.

این آخرین سفر مرکل به آمریکا در سال پایانی فعالیتش به عنوان صدر اعظم آلمان خواهد بود.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید ماه گذشته گفت: رهبران آمریکا و آلمان احتمالا درباره تعهد دو کشور برای همکاری نزدیک در زمینه چالش های مشترک مذاکره خواهند کرد، از جمله پایان دادن به پاندمی کرونا، مقابله با تغییرات آب و هوایی، بهبود شرایط رفاه و رشد اقتصادی و امنیت بین‌المللی بر اساس ارزش های مشترک دموکراتیک.