چرا اکثر قربانیان کرونا در انگلیس واکسینه شده بودند؟

گزارشات حاکی از آن است  بیشتر قربانیانی که در انگلیس بر اثر ابتلا به ویروس دلتا کرونا جان خود را از دست داده اند، واکسینه شده بودند. اما آیا این موضوع به معنای بی اثر بودن واکسن‌ها است؟

مطالعات اخیر نشان می‌دهد در ۱۳ ژوئن، ۲۹ درصد از ۴۲ نفری که پس از ابتلا به سویه جدید کرونا در انگلیس جان خود را از دست دادند، هر دو  دوز واکسن را دریافت کرده بودند. در جلسه توجیهی بهداشت عمومی انگلیس در ۲۵ ژوئن، با اینکه اکثریت حداقل دوز اول واکسن را دریافت کرده بودند، این رقم به ۴۳ درصد(۵۰ از ۱۱۷) افزایش یافته بود.

با این حال خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا به طور فوق العاده‌ای به سن افراد بستگی دارد. برای هر فاصله سنی شش تا هفت ساله این خطر به نصف کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که میزان خطری که یک فرد ۸۰ ساله را که دو دوز واکسن را دریافت کرده است تهدید می‌کند، به اندازه یک فرد واکسینه نشده در حدود ۵۰ ساله است؛ بنابراین با وجود واکسیناسیون در انگلیس، آن‌ها شاهد آمار بالای مرگ و میر هستند.

پوشش و اثربخشی، فاکتور‌های مهمی برای ارزیابی برنامه‌های واکسیناسیون هستند. گزارش موسسه بهداشت عمومی انگلیس نشان می‌دهد که تقریباً یک سوم از مرگ‌های ناشی از نوع دلتا کرونا مربوط به افراد واکسینه نشده بالای ۵۰ سال است که با توجه به پوشش بالای واکسیناسیون در انگلیس، این آمار تعجب آور است.