تلاش اسرائیل برای فروش واکسن‌های از رده خارج به کشورهای دیگر

پایگاه اطلاع رسانی روتر نت خبر داد، نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل اخیرا  با مدیر عامل شرکت واکسن سازی فایزر گفتگو کرده است.

به گفته این پایگاه عبری زبان، بنت در این گفتگو از برنامه‌های  شرکت  برای تعامل با ویروس‌های جهش یافته کرونا مورد مطلع شده و با مدیر عامل فایزر مسئله نحوه تامین واکسن‌های جدید برای اسرائیل را مورد بررسی قرار داده است.

به نوشته روتر نت، مهم‌‌ترین محور این گفتگوها نحوه مبادله حجم قابل توجهی از واکسن‌های در حال انقضای موجود در اسرائیل با واکسن‌های جدید است.

پیش از این نیز رسانه‌های عبری زبان  از تکاپوی اسرائیل جهت خلاصی از حجم قابل توجهی از واکسن‌های کرونای دپو شده خود به دلیل پایان اعتبار آن  سخن گفته بودند.

روزنامه هاآرتص در گزارشی در این رابطه فاش کرد، اسرائیل در حال حاضر بیش از 2 میلیون دز واکسن کرونا دپو شده دارد که تاریخ انقضای آن رو به پایان است.

حایز لوی مدیر کل وزارت بهداشت اسرائیل در گفتگویی با رادیو اف ام 103 اسرائیل هم تاکید کرد، اعتبار واکسن‌های موجود تا 31 جولای (حدود 25 روز دیگر) به پایان می‌رسد و ما باید با فایزر به هر شکل ممکن جهت مبادله آنها توافق کنیم.

او همچنین فاش کرد، تل‌آویو به لندن پیشنهاد مبادله واکسن‌های قدیم اش را با واکسن‌های جدیدی که انگلیس قصد تزریق فوری آن را به شهروندانش دارد، داد اما مسئولین بریتانیایی حاضر به قبول این پیشنهاد نشدند.

گفتنی است تشکیلات خودگردان فلسطین هم ماه گذشته حاضر نشد این 2 میلیون دز واکسن کرونایی که تاریخ مصرف آن در حال پایان است را از اسرائیل تحویل بگیرد.

این اخبار در حالی منتشر می‌شوند که شبکه تلویزیونی کان در گزارشی که دیشب منتشر شد به نقل از محققان دانشگاه عبری اسرائیل خبر داد، واکسن‌های کرونای فایزر بیش از آنچه تصور می‌شد در مقابل ویروس‌های جهش یافته ضعیف عمل می‌کنند.

در همین راستا رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند نیمی از افرادی که اخیرا به دلیل ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های اسرائیل بستری شدند، سابقه دریافت دو دز از واکسن را داشته‌اند.