پنهان‌کاری دولت آمریکا درباره جزئیات گزارش قتل خاشقجی

سازمان دموکراسی اکنون برای جهان عرب (داون) اعلام کرد که افشای دو موضوع جدید در خصوص پرونده قتل « جمال خاشقجی » روزنامه نگار سعودی ، گواه وجود جزئیات مرموزتر این جنایت است.

در گزارشی که توسط سازمان داون تهیه شد، «سارا لی ویتسون» مدیر اجرایی این سازمان تاکید کرد که چهار نفر از اعضای قاتل «محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی معروف به « فرقه النمر » آموزشهای نظامی خود را در یونایتد دیده‌اند.

وی همچنین اعلام کرد که قاتلان خاشقجی سم کشنده‌ای را برای قتل خاشقجی از مصر بدست آوردند و به نظر می‌رسد اطلاعات مخفی بیشتری در خصوص پرونده قتل خاشقجی وجود دارد.

سارا لی ویتسون در ادامه افزود: به جز کشور عربستان، افراد دیگری از کشورهای دیگر در این جنایت شریکند. مقامات آمریکایی از برنامه‌های کشتن وی اطلاع داشتند و « جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اطلاعاتی در خصوص این پرونده می‌داند اما سکوت اختیار کرده و چیزی نمی‌گوید.

وب سایت یاهو نیوز اعلام کرد که تیم قتل جمال خاشقجی اندکی قبل از ورود به استانبول توقف کوتاهی در قاهره داشتند تا موادمخدر غیرقانونی کشنده را دریافت کنند. آن‌ها مقداری کشنده از مواد مخدری غیرقانونی که ساعاتی بعد به بازوی چپ جمال خاشقجی تزریق شد را دریافت کردند و دقایقی بعد جان این روزنامه نگار منتقد سعودی را گرفت .

در گزارش این سازمان آمده است که مسلم است که توقف کوتاه قاتلان خاشقجی در قاهره شواهد زیادی را اثبات می‌کند که سعودی‌ها از ابتدا قتل وی را برنامه‌ریزی کرده‌اند ، هرچند افرادی که سم را از دولت مصر دریافت کرده‌اند، ناشناخته مانده‌اند.

 وی گفت: دولت جو بایدن زمانی که گزارش سازمان سیا در خصوص مشارکت « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی را خواند، هیچ اقدامی علیه او انجام نداد و در عین حال دادخواست قضایی علیه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در خصوص انتشار سوابق موجود در مورد آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) در مورد قتل خاشقجی را رد کرد.

همچنین دولت جو بایدن از انتشار اسناد درخواستی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه چه کسی در دولت آمریکا از برنامه‌های قتل خاشقجی اطلاع داشته خودداری کرد.

مدیر اجرایی سازمان داون تأکید کرد که رسیدگی به این موضوع بر اساس ماده قانون لازم است ، زیرا خاشقجی مقیم ایالات متحده بود.

این مدافع بین‌المللی حقوق بشر ادامه داد: باور اینکه مقامات آمریکایی قاتلان سعودی را که توسط آمریکا آموزش دیده‌اند، تحت تعقیب و بازجویی قرار نمی‌دهند، بسیار دشوار است.

این سازمان بین‌المللی به این نتیجه رسید که روشن است که دولت بایدن واقعاً علاقه‌ای به تغییر اساسی روابط خود با دولتهای عربستان و مصر ندارد ، چه رسد به پایان دادن به حمایت نظامی و سیاسی خود از هر دو.

سازمان داون تاکید کرد: پیامی که مستبدان حاکم بر این دو کشور از واشنگتن دریافت کردند این بود که دیگر نگرانی در مورد تغییر بنیادی کشورشان وجود ندارد . ایالات متحده هنوز هم در کنار آنها ایستاده است و آنها همچنان می‌توانند به ترساندن ملت خود ادامه دهند.

سارا لی ویتسون تأکید کرد که وظیفه مطلق دولت بایدن است که از مردم ایالات متحده در برابر حملات هدفمند خارج از کشور مانند توطئه مقامات سعودی برای جلب خاشقجی از واشنگتن به استانبول و کشتن آن، محافظت کند.