نگرانی واشگتن از تخریب منازل فلسطینیان

دولت « جو بایدن » رئیس‌جمهور آمریکا به کابینه جدید رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیری «نفتالی بنت» هشدار داد که سیاست اقدامات تنبیهی علیه فلسطینی‌ها و تخریب منازل آنها را متوقف کند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه با بیان اینکه واشنگتن توجه ویژه‌ای به مسئله تخریب منازل فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی دارد، گفت «آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا شخصاََ وارد عمل شده و با همتای صهیونیست خود در این‌باره گفت‌وگو کرده است.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌ پست»،  پرایس در این‌باره توضیح داد: «وزیر خارجه (بلینکن) و دیگر مقام‌های ارشد اینجا در وزارت خارجه، طی روزهای اخیر به‌صورت مستقیم با مقام‌های ارشد اسرائیلی تماس داشته و در این‌خصوص ابراز نگرانی کردند و ما تا زمانی که این اقدامات ادامه داشته باشد، به این کار (ابراز نگرانی) ادامه می‌دهیم».

این موضوع در حالی مطرح شده که قرار است چند روز دیگر بنت طی سفری به واشنگتن، با بایدن دیدار کند.

بر اساس این گزارش، با این حال بنت به این هشدارها و مخالفت‌های آمریکا توجهی نکرده و دستور داد صبح پنجشنبه خانه «منتصر شلبی»، یکی از مبارزان فلسطینی نزدیک رام‌الله در کرانه باختری را تخریب کنند.

به نوشته جروزالم پست، چند ساعت بعد از تخریب خانه شلبی، سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از این اقدام، گفت: «خانه یک خانواده نباید به دلیل اقدامات یک نفر از اعضای آن تخریب شود».

سخنگوی این سفارتخانه افزود: «ما باور داریم که اجتناب کردن از گام‌های یکجانبه که تنش‌ها را افزایش داده و تلاش‌ها برای پیشبرد راهکار دو دولتی را تضعیف می‌کند، برای تمام طرف‌ها ضروری است. این [گام‌های یکجانبه] قطعا شامل تخریب منازل فلسطینی‌ها می‌شود».

منبعی در دفتر بنت اما به این روزنامه گفت: «نخست‌وزیر قدردان آمریکا بوده و به آن احترام می‌گذارد. در عین حال اما مطابق با ملاحظات امنیتی اسرائیل و لزوم حفاظت از جان اسرائیلی‌ها عمل می‌کند».

منتصر الشبلی حدود دو ماه پیش با انجام عملیاتی مقاومتی در نزدیکی ایست بازرسی «زعتره» در نابلس چندنظامی صهیونیست را زخمی کرد.