ماموریت ناکام برادر محمدبن سلمان در سفر به آمریکا

 یک منبع دربار سلطنتی ناامیدی شدید عربستان از معاملات آمریکا با « خالد بن سلمان » معاون وزیر دفاع در واشنگتن در پایان هفته گذشته را آشکار کرد.

این منبع به سعودی لیکس اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی امیدوار بود که دیدار هیئت‌های سعودی با مقامات آمریکایی صفحه جدیدی در روابط با دولت آمریکا باز کند.

وی افزود که محمد بن سلمان از عملکرد آمریکا در این دیدار ، به ویژه خودداری از دستور کار و همچنین داشتن پوشش رسانه‌ای مناسب و نتایج آن ابراز ناامیدی کرد.

به گفته این منبع « جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا اصرار داشت که درخواست مکرر خالد بن سلمان در مورد گشودن کانال ارتباطی مستقیم میان رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان را رد کند و همچنین دولت بایدن قصد دارد تا آنجا که ممکن است وی را از کانون توجهات دور نگه دارد.

اطلاعیه دستور کار این دیدار به بیرون درز کرد و زمانی‌که در خصوص دستور کار این نشست از وزارت امور خارجه آمریکا سوال شد، به آن به صورت سرسری اشاره کرد و تنها گفت که شاهزاده «در مورد امور مهم روابط دوجانبه با مقامات دولت جو بایدن گفتگو خواهد کرد» بدون اینکه جزئیات و نامی گفته شود.

 به دنبال مخالفت جو بایدن با دیدار با ولیعهد سعودی، بن سلمان ناچار شد برادرش را برای دیدار با مقامات آمریکایی عازم واشنگتن کند.

خالد بن سلمان با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا ،« مارک میلى» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دیدار کرد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی با خالد بن سلمان درباره امنیت منطقه‌ای ، حمایت از عربستان برای دفاع از خود در برابر حملات مرزی و بهبود حقوق بشر گفت‌وگو کردند.

در بخشی از این نشست، «آنتونی بلینکن » وزیر امور خارجه به این مذاکرات پیوست و در مورد تلاش‌ها برای دستیابی به آتش بس جامع و روند سیاسی یمن ، لزوم اصلاحات اقتصادی و سایر موضوعات مهم دو جانبه از جمله حقوق بشر مذاکره کردند.

این منبع افزود که خالد بن سلمان در ترتیب جلسات عمومی با کنگره آمریکا که در فضای غیردوستانه برگزار شد، شکست خورد.

بخشی از گفت‌وگوهای میان خالد بن سلمان و مقامات آمریکایی پنهان مانده است، اگرچه مشخص است که آن‌ها به موضوعات امنیتی فوری و حساس می‌پردازند، همانطور که سطح و ماهیت جلسات در طول بازدید نشان داد و این امر عمدتا با پرونده‌های داغ موجود در منطقه مرتبط است.